Talousvaliokunnan sd-edustajat: Kohti vihreää, kestävää kasvua

16.9.2020

Sanna Marinin hallitus on antanut tänään vahvan viestin Suomen elinkeinoelämälle ja vientiteollisuudelle kun se teki budjettiriihessä päätöksiä vakaasta ja kunnianhimoisesta, vihreästä kasvupolitiikasta, joka lisää Suomen kilpailukykyä ja parantaa yritysten toimintaympäristöä.

– Erityisesti teollisuuden sähköveron alentaminen EU:n minimitasolle sekä uusi sähköistämistuki energiaintensiiviselle teollisuudelle ovat tärkeitä uudistuksia ja vihreää kasvua ja teollisuuden sähköistymistä edistäviä päätöksiä, kommentoi talousvaliokunnan sd-vastaava Riitta Mäkinen (sd).

– On hyvä muistaa, että olemme matkalla puhtaaseen teknologiaan ja kestävään kasvuun nojaavaan yhteiskuntaan koronakriisistä huolimatta. Koronakriisitukien ja EU:n elvytysvälineen varat on suunnattava kestävän tulevaisuuden rakentamiseen. Tästä näkökulmasta hallituksen päätös perustaa Ilmastorahasto Oy, jota pääomitetaan 300 miljoonalla eurolla vuoden 2020 aikana on niin ikään merkittävä, SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen painottaa.

– On puhuttava kilpailukyvyn kaikista osatekijöistä, kuten laadukkaista tuotteista ja palveluista, joilla on ja tulee olemaan globaalia kysyntää. On puhuttava innovaatio- ja tuotekehityspanoksista, joiden suunnan tulee olla nousujohteinen. Uuden kasvun hakemisessa ulkomailta valtio voi auttaa vienninedistämisellä, koordinoimalla ja kokoamalla yritysekosysteemejä sekä kannustamalla yrityksiä yhteistyöhön, talous- ja ympäristövaliokunnan jäsen, kansanedustaja Hussein Al-Taee listaa.

Talousvaliokunnan jäsen Tuula Väätäinen kiittää hallitusta ilmastopäätöksistä, jotka hän näkee ennen kaikkea mahdollisuutena myös elinkeinoelämän kannalta:

– Kunnianhimoinen ilmastopolitiikka on mahdollisuus suomalaisille yrityksille ja elinkeinoelämälle, kun se on pitkän tähtäimen politiikkaa ja ennakoitavissa, jotta yritykset uskaltavat investoida. Teollisuuden sähköistyminen avaa uudet, kymmenien miljardien arvoiset vientimarkkinat energiateknologian osaamiselle. Suomella on kaikki edellytykset vihreän kasvun edelläkävijäksi ja kärkimaaksi, kannustaa talousvaliokunnan jäsen, kansanedustaja Tuula Väätäinen.

Riitta Mäkinen 0504302197
Matias Mäkynen 040 509 4409