Talousvaliokunnan sd-edustajat: Kansallista turvallisuutta ei rahoiteta sosiaaliturvaleikkauksilla

30.3.2022

Ukrainan kriisi ja koronan jälkitilanne ovat nostanut inflaation monien vuosien ennätyslukemiin. Voimakkaimmassa nousussa ovat peruselintarvikkeiden ja energian hinnat. Ne osuvat eniten juuri pieni- ja keskituloisten perheiden kukkaroon.

Tässä tilanteessa Petteri Orpo vaatii leikkauksia kaiken ahtaimmalla olevien kansalaisten toimeentuloon. Tämä ei käy suomalaisten oikeustajuun, eikä siinä ole järkeä kansatalouden kannalta.

Maanantaina uutisoitiin kriisin aiheuttamasta rajusta kuluttajien luottamuksen laskusta. Tässä tilanteessa SDP:n talousvaliokunnan jäsenet Matias Mäkynen, Tuula Väätäinen, Raimo Piirainen ja Hussein al-Taee pitävät vastuuttomina kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon (HS 26.3.) halua rahoittaa Ukrainan sodan aiheuttamat lisämenot leikkaamalla sosiaaliturvaa.

Kulutuskysynnän hiipumista ja kriisin syventämistä kansantaloutemme tarvitsee juuri nyt kaikkein vähiten.

– Kuluttajien luottamus talouteen on Suomessa kriisiaikoina tärkeää. Kun talouteen kerääntyy tummia pilviä, ei tilannetta kannata vähääkään pahentaa leikkaamalla valtion toimilla kulutusta, huomauttaa Tuula Väätäinen.

– Inflaatio laukkaa jo nyt huippulukemissa ja kansalaisilla on oikeutetusti huolia toimeentulostaan, kun esimerkiksi energian ja polttoaineiden hinnat kohoavat. Tämä ei koske vain työssäkäyviä, vaan myös työttömiä, opiskelijoita ja eläkeläisiä. Heidän tilanteensa kurjistaminen osuisi myös kulutuskysyntään ja heikentäisi siten koko talouden kasvunäkymiä, toteaa Matias Mäkynen.

Talousvaliokuntaryhmä ei näe realistisena, että Ukrainan sodan aiheuttamat lisämenot kyettäisiin kattamaan kehysten sisältä kuten Orpo esittää.

– Kukaan ei vielä viime syksynä osannut odottaa, että koronakriisiä seuraa uusi maailmanlaajuinen kriisi, joka erityisesti osuu Suomeen ja Eurooppaan. Tarvitsemme välttämättä lisäpanostuksia niin puolustukseen kuin esimerkiksi huoltovarmuuteen, mutta ei ole kestävää saati oikeudenmukaista maksattaa näitä turvallisuutemme kannalta olennaisia asioita suoraan pienituloisimpien kansalaisten kukkarosta, huomauttaa Raimo Piirainen

– Orpon talousajattelu ontuu monin tavoin. Toisaalta hän sanoo ymmärtävänsä elinkustannusten nousun osuvan pahasti kotitalouksiin ja että koska kaikkeen ei ole varaa, on tehtävä valintoja. Silti hän haluaa turvallisuusmenojen lisäksi rahoittaa veroleikkauksia heikommassa asemassa olevien tilannetta entisestään kurjistamalla, Hämmästelee al-Taee.

Talousvaliokunnan sd-ryhmä huomauttaa, että on kylmäävä ajatus rahoittaa välttämättömät lisämenot sosiaaliturvaa leikkaamalla ja samaan aikaan keventää ansiotuloverotusta – siis supistaa valtion tuloja – lähes miljardilla eurolla. Tämä ei ole kestävää, saati oikeudenmukaista, toteavat SDP:n talousvaliokuntaryhmän jäsenet.