Talousvaliokunnan demariryhmä haluaa valtion omistajaksi telakkateollisuuteen

Talousvaliokunnan demariryhmä tukee valtion vahvempaa roolia suomalaisen meriteollisuuden ja telakoiden turvaamisessa. Ryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Sirpa Paateron, mielestä valtio voisi jopa ryhtyä ainakin väliaikaiseksi omistajaksi telakkateollisuuden puolella.

– Tulevaisuutta alalla riittää, sillä toimijoiden luottamus meriteollisuuden ja telakoiden tulevaisuuteen on vahva. Olemme valmiit vahvistamaan tätä luottamusta tuomalla valtion mukaan telakkateollisuuteen. Risteilijät, matkustajalautat, rahtialukset, jäänmurtajat, öljyntorjunta-alukset ja arktisen osaamisen vahvistaminen ovat hyviä esimerkkejä alan mahdollisuuksista, Paatero muistuttaa.

Telakkateollisuus on suuressa murroksessa myös maailmanlaajuisesti markkinoiden ollessa globaalit ja kapasiteetin ollessa liian suuri tämän hetkiseen tilauskantaan nähden.

– Kyseessä tuntuu olevan telakoiden pudotuspelit, joissa myös Suomen on oltava mukana taistelemassa siihen liittyvän osaamisen ja kehittämistyön säilyttämiseksi osana teollisuuttamme. Kyse on tuhansista työpaikoista, Paatero toteaa.

Paateron mukaan valtio-omistajuus tukisi myös suomalaisia pk-yrityksiä, sillä suurin osa työstä tehdään muualla kuin itse telakoissa.

– Risteilylaivan rakentamiseen tarvitaan satojen yritysten verkosto. Noin 80 prosenttia koko työstä on muuta kuin perinteisesti ajateltua telakkatyötä.