Talouskriisivaliokunta järjestäytyi

Euroopan parlamentin rahoitus- ja talouskriisiä tutkiva erityisvaliokunta on valinnut järjestäytymisistunnossaan varapuheenjohtajaksi valiokunnan ainoan suomalaisjäsenen Liisa Jaakonsaaren ( sd, S&D). Puheenjohtajaksi valittiin Saksan liberaalidemokraattien Wolf Klinz.

Vuoden toimikautensa aikana valiokunta kokoaa tilannearvion ja laatii suosituksia rahamarkkinoita ja reaalitaloutta myllertäneen kriisin hoidosta.

– Lähtökohtana on kokonaisvaltainen ote – eivät niinkään yksityiskohdat – ja kunnianhimoiset tavoitteet Euroopan talous- ja finanssirakenteiden uudistamiseksi. Pankit eivät voi olla reaalitalouden ulkopuolella. Suomen kannalta valiokunnan työ on tärkeä, koska myös Suomen pankit ovat ulkomaisessa omistuksessa, eikä kotimainen valvonta enää riitä, Jaakonsaari korostaa.

Valiokunnan toimenkuvaan kuuluu myös miettiä eurooppalaista kilpailukykyä. Jaakonsaaren mukaan työmarkkinajärjestöjen vuoropuhelun merkitys kasvaa tässä suhteessa entisestään.

– Valiokunnan työ on käynnistynyt rapsakkaasti. Olemme jo päättäneet tapaamisista useiden huipputason tutkijoiden kanssa.