”Talous- ja velkaneuvonnan määrärahoja nostettava”

Laman vaikutukset ovat alkaneet näkyä talous- ja velkaneuvonnan asiakasmäärien kasvuna.
– Kun keskimääräiseksi jonotusajaksi on asetettu 60 päivää, viime vuonna aikaraja ylitettiin 16 velkaneuvontayksikössä, SDP:n kansanedustaja Päivi Lipponen kertoo. Tänä vuonna ruuhkautuminen on pahentunut entisestään.

– Talous- ja velkaneuvonnan määräraha on ollut jo pitkään riittämätön. Nyt talousarvioesityksessä jopa pienennetään määrärahaa tuntuvasti. Tilanne on vakava, koska velkaneuvonnan tarve on kasvanut. Tämän vuoksi tarvitaan määrärahan nostamista, Lipponen korostaa.

Lipponen painottaa myös velkaantumisen syihin puuttumisen tärkeyttä, jotta riskitilanteita voitaisiin ehkäistä.

– Suhtaudun kriittisesti pikavippeihin. Harkitsematon vippien käyttö johtaa ylisuurten korkojen maksamiseen ja velkakierteeseen. Velkakierre voi aiheuttaa luottotietojen menettämisen, minkä jälkeen uuden asunnon vuokraaminen ei enää olekaan mahdollista. Asunnottoman on taas hyvin vaikeaa saada työtä, Lipponen selventää.

Umpikujaan joutumisen estämiseksi Lipponen olisi valmis kieltämään pikavipit.