Tainio: Vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksista säädettävä lailla

SDP:n kansanedustajan, lääkäri Hanna Tainion mielestä vanhuspalvelulaissa tulisi säätää sitovasta henkilöstömitoituksesta. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin tänään julkistamasta selvityksestä käy ilmi, että joka viides vanhusten ympärivuorokautisen asumispalveluiden yksikkö alittaa yhä 0,5:n hoitajan vähimmäismitoituksen.

– Vähimmäismitoitukseksi asetettu 0,5 hoitajaa vanhusta kohden on sekin hädin tuskin välttävä taso. Todellisuudessa hyvä mitoitus olisi 0,8, joka oli pohjana jo vuoden 2008 sosiaali- ja terveysministeriön laatusuosituksessa, Tainio muistuttaa.

Vanhuspalvelulakia säätäessä hallitus päätti, että 0,5:n hoitajan mitoitus säädetään sitovaksi vuonna 2015, mikäli tavoitetta ei saavuteta tätä ennen. Nyt näyttää siltä, että monille palveluntarjoajille tulee tavoitteen kanssa kiire.

– SuPerin selvitys antaa ymmärtää, ettei useilla vanhustenhoidon palveluntarjoajilla ole riittävästi tahtoa korjata henkilöstömitoitusta vapaaehtoisesti. Siksi sitova mitoitus on saatava lakiin, Tainio toteaa.

– Samalla tulee muistaa, ettei pelkkä henkilöstön määrä riitä takaamaan laadukasta hoitoa. Riittävä, koulutettu henkilöstö, joka viihtyy ja voi hyvin työssään, on kuitenkin välttämätön edellytys myös vanhusten omalle hyvinvoinnille.