Tainio: Ruotsin malli jäi, suomalaiset voittivat sote-uudistuksessa

SDP:n kansanedustaja, lääketieteen tohtori Hanna Tainio on iloinen hallituksen ja opposition yhteisestä sote-sovusta.

– Tämä ei tapahtunut hetkeäkään liian aikaisin. Se, että oppositio on vahvasti sitoutuneena mukana ratkaisussa, takaa sen, että uudistus jatkuu myös seuraavalla hallituskaudella riippumatta siitä, mitkä puolueet ovat mukana seuraavassa hallituksessa. Suomalaiset ovat tässä voittaja.

Tainion mukaan erityisvastuualue, eli erva, on ehdottomasti oikea paikka järjestää kaikki sosiaali- ja erikoissairaanhoidot palvelut.

– Siellä on riittävän suuri väestöpohja ja leveät hartiat. Tarkoituksenmukaisella työnjaolla saadaan aikaan laatua, tehokkuutta ja taloudellisia säästöjä, mutta ennen kaikkea turvattua sosiaali- ja terveyspalvelut kaikille suomalaisille asuinpaikkaan katsomatta. Se, että kunnat toimivat peruspalveluiden tuottajina, tuo palvelut lähelle kuntalaisia.

Viiden ervan malli mahdollistaa myös paremmin sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitusuudistuksen kohti yksikanavaista rahoitusta. Samalla voidaan toteuttaa kaikkien sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio niin perussosiaali- ja perusterveydenhuollon kuin perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä ja täten saumattomat hoitoketjut.

– Ruotsin mallin perään ei ole enää syytä haikailla, toteaa Tainio tyytyväisenä. Tällä rakennemallilla pystymme myös parhaiten kutistamaan kestävyysvajetta.