Tainio: Linjaus sote-uudistuksesta on onnistunut

Selvityshenkilötyöryhmä julkaisi tiistaina kauan odotetun ehdotuksensa sosiaali- ja terveyspalveluiden (sote-palveluiden) järjestämisestä, jonka jälkeen hallitus käsitteli asiaa kehysriihessä. ”Hyvää kannatti odottaa”, toteaa kansanedustaja (sd.) ja lääketieteentohtori Hanna Tainio. Tainion mielestä nyt ollaan oikealla tiellä, sillä linjaus on onnistunut.

Linjauksen mukaan alle 20 000 asukkaan kunnat eivät enää tulevaisuudessa voi itsenäisesti järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Näiden kuntien tulee kuulua pääsääntöisesti vastuukuntamallilla hallinnoituun sote-alueeseen. Vastuukuntina voivat toimia maakuntien keskuskaupungit ja luontaisiin työssäkäyntialueisiin perustuvat vahvat kunnat, joilla on riittävä kantokyky.

Kunnat, joissa asukkaita on 20 000–50 000 voivat sen sijaan järjestää perustason sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Muiden sote-palvelujensa saatavuuden turvaamiseksi näiden kuntien on kuuluttava toiminnalliseen kokonaisuuteen. Tällainen kokonaisuus on pääsääntöisesti vastuukuntamallilla hallinnoitava sote-alue.

Sote-alueet perustuvat pääosin nykyisiin sairaanhoitopiireihin, jotka saavat halutessaan jatkaa toimintaansa nykymuodossa vuoteen 2017 asti, jonka jälkeen ne hallinnollisina organisaatioina puretaan. ”Sairaanhoitopiirit ovat toimineet hyvin, joten on hyvä, että ne saavat aikaa sopeutua edessä olevaan muutokseen”, kertoo Tainio.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen on ollut pitkään tapetilla ja ilmennyt varsin vaikeaksi tehtäväksi. ”Uudistuksen tarkemmat raamit alkavat vihdoin olla selvillä ja hallitus on jälleen todistanut toimintakykynsä”, iloitsee Tainio. ”Kokonaisuus on mielestäni nyt oikeudenmuk