Tainio: Keskustan sote-rahoitusmallissa hyvää ja huonoa

Keskustan puoluehallitus julkisti tänään linjauksensa sote-palveluiden järjestämisestä ja rahoituksesta. SDP:n kansanedustaja Hanna Tainio näkee Keskustan mallissa hyviäkin puolia, mutta myös suuria ongelmia.

– Keskustan pyrkimys terveydenhuollon rahoituksen selkeyttämiseksi on ihan oikeansuuntainen, sillä yksikanavaisessa rahoitusmallissa raha seuraa potilasta. Nykyinen rahoitusmalli kannustaa osaoptimointiin ja ylläpitää terveyseroja. Siksi hallitus onkin jo päättänyt käynnistää laajapohjaisen selvityksen monikanavaisen rahoituksen purkamisesta, Tainio muistuttaa.

Tainion mukaan Keskustan ajama kotikunta-maakuntamalli on kuitenkin yhä ongelmallinen. Käytännössä se merkitsisi sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan päätöksenteon ja budjettivallan vahvaa keskittämistä maakuntiin, pois kuntien määräysvallasta.

– Tämä myös erottaisi sote-palvelut kunnan tarjoamien muiden hyvinvointipalvelujen kokonaisuudesta. Se olisi haitallista erityisesti ennaltaehkäisyn ja sitä kautta palvelutarpeen vähentämisen kannalta, Tainio huomauttaa.