Tainio: Kärsämäki boikotoi sote-uudistusta

Muste uudessa sote-sopimuksessa on vielä tuskin kuivunut ja lakiluonnoskin on jo valmistumassa, kun jotkut kunnat tietoisesti kiirehtivät ulkoistamaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluitaan.Räikein esimerkki on Pohjois-Pohjanmaalla sijaitseva 2700 asukkaan Kärsämäki, joka päätti erota Selänteen yhteistoiminta-alueesta tämän kuun lopussa ja ulkoistaa palvelunsa Attendo Oy:lle tavoitellen 7,5 vuoden sopimuskautta.

– Tätä on vaikea ymmärtää. Juuri kun hallitus yhdessä opposition kanssa on päättänyt uudesta sote-järjestämismallista, jolla turvataan jokaiselle suomalaiselle laadukkaat ja tasa-arvoiset sosiaali- ja terveyspalvelut, Kärsämäki haluaa tehdä tällaisen ratkaisun, ihmettelee lääkäri-kansanedustaja Hanna Tainio.

– Erityisesti kunnan perustelu itsehallinnon säilyttämisestä tuntuu erikoiselta. Miten hyvin itsehallinto säilyy, jos kunta antaa yli puolet budjetistaan ja kuntalaisten tärkeimmät palvelut monikansallisen firman haltuun, Tainio kysyy.

Kunnan henkilöstöryhmät vastustavat ulkoistusta. Kärsämäenratkaisun on myös todettu olevan lainvastainen. Valtioneuvosto onkinnyt ottamassa kannan, jonka mukaan se velvoittaa Kärsämäkeä järjestämään sosiaali- ja terveydenhuoltonsa yhdessä Haapajärven, Pyhäjärven ja Reisjärven kanssa, kuten tähänkin asti. Yksityistäminentullaan siis peruuttamaan.

Kärsämäki ei kuitenkaan ole yksin. Rääkkylä teki vastaavan yksityistämisratkaisun jo muutama vuosi sitten. Sitä ovat seuranneet Mänttä-Vilppula ja Juupajoki. Parkano ja Pyhtää miettivät parhaillaan omia ratkaisujaan. Myös Tohmajärvi on yrittänyt ulkoistaa palvelunsa, mutta se velvoitettiin jatkamaan yhteistoimintaa Kiteen kanssa.

– On erittäin valitettavaa, että kun olemme kansakuntana tekemässä yhtä vuosisadan suurinta palvelu-uudistusta, jotkut kunnat haluavat väliaikaisilla paniikkiratkaisuilla sekoittaa koko pakan ja vaikeuttaa uudistustyötä, Tainio paheksuu.

– Nyt kerrankin eduskunnasta voisi ottaa mallia. Oli hienoa nähdä kaikkien puolueiden puheenjohtajat yhdessä tuumin kertomassa sote-sovun löytymisestä. Eikö meidän pitäisi nyt puhaltaa yhteiseen hiileen ja viedä myös kuntakentällä yhteistyössä uudistusta eteenpäin?