Tainio: Jo riittää tutkimuksesta säästäminen

SDP:n kansanedustaja Hanna Tainion mielestä tutkimuksesta on jo säästetty tarpeeksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen eilen päättyneiden yt-neuvotteluiden tuloksena laitokselta irtisanotaan enintään 81 henkilöä. Viime vuonna henkilöstöä vähennettiin jo sadalla henkilöllä. Toimenpiteiden taustalla on useita leikkaustoimenpiteitä, joiden myötä laitoksen budjettirahoitus vähenee vuoteen 2017 mennessä yhteensä yli neljänneksellä vuoden 2013 tasosta.

– Tutkimuslaitosten leikkauksissa ei ole kyse pelkästään työpaikkojen menetyksestä, vaan niiden kokonaisvaltaisen toiminnan heikentämisestä ja merkittävästä asiantuntemuksen kadottamisesta, Tainio huomauttaa. Ihmettelen, miten laitos tulee enää selviämään lukuisista lakisääteisistä tehtävistään.

THL ilmoitti samalla joutuvansa lakkauttamaan toimipisteensä Jyväskylässä sekä mielenterveyden edistämisyksikön toimipisteen Vaasassa.

– On syytä toivoa, että muut alueelliset toimipisteet pystytään jatkossa säilyttämään. Tutkimus- ja asiantuntijatyön keskittyminen pelkästään pääkaupunkiseudulle ei ole maan edun mukaista, Tainio jatkaa.

THL:n säästötalkoot ovat tuskin vieläkään ohi, sillä vuosille 2016–2017 on odotettavissa lisäleikkauksia.

– Tämän lyhytnäköisen leikkaamisen on jo loputtava, Tainio toteaa. Suomalaisten palvelutarpeen kasvaessa sosiaali- ja terveyspoliittinen päätöksenteko edellyttää entistä enemmän täsmällistä ja pitkäjänteistä tutkimustietoa eri väestöryhmien hyvinvoinnista ja terveyden riskitekijöistä. Onko meillä kohta enää ketään, joka tätä tietoa tuottaisi?