Taimela vaatii hallitukselta toimia Kela-kyytien varmistamiseksi

Katja Taimela

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, kansanedustaja Katja Taimela (sd) vaatii hallitukselta pikaisia toimia Kela-kyytien järjestämiseksi. Hallituksen ajaman taksilainsäädännön uudistuksen astuttua voimaan heinäkuun alusta useasta maakunnasta on kuulunut julkisuudessa viestejä, etteivät Kelan kilpailuttamat terveydenhoidon kuljetukset ole toimineet. Kyytejä välityskeskuksilta ei ole saatavissa, sovitut kuljetukset jäävät saapumatta tai jonotusajat puhelimitse ovat kestäneet tuntikausia. Kela on kilpailuttanut kuljetuksensa välitysyhtiöiden kanssa uuden lainsäädännön mukaisesti.

– Nyt on hallituksen toimittava ripeästi. Sairaiden on päästävä hoitoon, tutkimuksiin ja kuntoukseen. Suomalainen sairaankuljetus nojaa vahvasti taksien varaan kiireettömissä kuljetuksissa, sairaankuljetuskalustomme ei yksinkertaisesti riitä ongelmia ratkomaan. Aikooko hallitus jäädä odottamaan, että tulee se kiire? Mielestäni kansalaisten terveys ei voi jäädä odottamaan markkinoiden asettumista ja uusien toimijoiden opettelua, sanoo Taimela.

– Taksilainsäädännön valmistelun aikana näitä ongelmakohtia tuotiin jo etukäteen esiin ja varoiteltiin hallituspuolueita siitä, ettei koko lainsäädäntöä kannata yhdellä rysäyksellä uudistaa, vaan portaittain. Hallitus päätti kuitenkin heittää taksiliikenteen kaikki osat kerralla ilmaan vapauttamalla samalla toimiluvat sekä hinnoittelun. Tästä kärsimään joutuvat näköjään meistä sairaimmat. Lain hyväksymisen ja voimaantulon välillä oli yli vuosi aikaa pohtia ongelmatilanteita etukäteen, silti taksiala sai uusia ohjeita virastoilta vielä viime viikkoina. Mielestäni voi hyvin kysyä vastaako tämä hallituksen mielestä hyvää valmistelua, päättää Taimela.