Taimela ryhmäpuheessa: Puhdas geenimuuntelematon elintarviketuotanto turvattava Suomessa

Suomalaisen ruoan on oltava ravitsevaa, hyvänmakuista sekä eettisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla tuotettua. Ympäristöystävällinen elintarviketuotanto on suuri mahdollisuus suomalaiselle elintarvikeketjulle.

Kotimainen ruokatuotanto tuo työtä ja hyvinvointia Suomeen. Elintarviketeollisuus työllistää noin 35 000 henkeä.
– Myös alkutuotanto, kauppa ja muut elintarvikeketjun osat ovat merkittäviä työllistäjiä. Siksi elintarviketuotannon säilyttäminen Suomessa on tärkeää, Katja Taimela totesi pitämässään ryhmäpuheessa.

Sosialidemokraatit korostavat sitä, että Suomen maine korkeatasoisen puhtaan ruoantuotannon maana säilyy. Suomi on pidettävä GMO-vapaana maana. Merkittävimpiä ongelmakohtia mahdollisessa GMO-viljelyssä on, ettei kukaan tiedä seuraamuksia, mitä ihmisen puuttuminen kasvien geneettisiin ominaisuuksiin tulevaisuudessa merkitsee eikä sekoittumista GMO-vapaisiin lajikkeisiin pystytä estämään millään suojaetäisyydellä.

Erityisesti gm-viljelyssä on vaarana, että suomalaisesta itsenäisestä viljelijästä tehdään ylikansallisten monopoliasemassa olevien siemenkauppiaiden renki, sillä gm-siemeniä ei voi itse jalostaa.
-Muuntogeenisestä ruuasta puuttuu myös seuranta mahdollisista terveysvaikutuksista ja sen vuoksi sosialidemokraatit eivät halua avata ovea, jota ei enää koskaan voi perässään sulkea, Taimela totesi.