Taimela: Politiikkojenkin pitää kantaa vastuuta taksien markkinamallista

SDP:n kansanedustaja Katja Taimela ei yllättynyt Taksiliiton eilen tiedotteessaan julkaisemasta kritiikistä taksilain uudistusta kohtaan. Eduskunta käsitteli Sipilän hallituksen tekemää esitystä harvinaiseen pitkään, yli puoli vuotta, ennen kuin silloiset hallituspuolueet Keskusta, Perussuomalaiset ja Kokoomus pääsivät sopuun tarvittavista muutoksista.

– Taksiliiton turhautuminen syyllistämiseen on ymmärrettävää. Kun lainvalmisteluvaiheessa ei suostuttu kuuntelemaan varoituksia, eivät lain ongelmatkaan voi olla ainoastaan taksiyrittäjien vika. Kyllä lainsäätäjien pitää katsoa peiliin. Valitettavasti uudistusta johtanut liikenne- ja viestintäministeri Berner (kesk.) on siirtymässä jo toisiin tehtäviin.

SDP pitää liikennepalvelulakiin sisältyvää taksiuudistusta huonosti valmisteltuna. Taksialaa olisi voinut uudistaa vaiheittain seuraamalla muutoksia.

– Nyt tapahtunut kehitys vastaa pelkojamme lakia säädettäessä. Kilpailu keskittyy keskuskaupunkeihin eikä kehyskunnista tahdo saada taksia iltaisin ja viikonloppuisin. Samalla taksimarkkinoilla on tapahtunut keskittymistä suurten taksiyritysten investointien ja yrityskauppojen myötä. Hinnat ovat suuressa osassa Suomea nousseet enimmäishintasääntelyn poistuttua, kuten jo ala itsekin ennusti.

– Itse kyllä hieman ihmettelen, miten tämä hintakehitys on voinut tulla Kilpailu- ja kuluttajavirastolle yllätyksenä, kuten viraston lausunnoista olemme kuulleet.

Kansalaisille turvallinen ja luotettava taksi on myös koko alan etu. Lakiuudistuksen myötä alalle tulleet uudet toimijat ovat investoineet lupiensa perusteella kalustoon. Näin ollen paluu vanhaan taksijärjestelmään ei ole mahdollista. Nyt täytyy keskittyä vahinkojen ja väärinkäytösten torjuntaan.

– Samaan aikaan kun alalle on tullut jonkin verran yrittäjiä, jotka yrittävät hyötyä hämmennyksestä asiakkaiden kustannuksella, valtaosa taksiyrityksistä hoitaa toimintansa asiallisesti ja palvelee asiakkaansa vastuullisesti. Eivätkä kaikki ongelmatkaan ole tietoisesti tehtyjä, kyse on informaation ja koulutuksen puutteesta uuden lain voimaantullessa.

– Seuraavan hallituksen on tehtävä nopealla aikataululla korjaavia toimenpiteitä taksijärjestelmään. Asiakkaiden oikeudet ja alan valvonta on saatava kuntoon. Lisäksi on varmistettava, että asiakas ei joudu toimimaan kuljettajan kartanlukijana.