Taimela: Huolta takseista ei kuultu

Katja Taimela

Eduskunta äänesti vielä liikennepalvelulain uudistuksesta tänään. Opposition vastalauseeseen sisältyneet lausumat äänestettiin nurin hallituspuolueiden voimin. Näin ollen lain käsittely on päättynyt ja laki astuu voimaan heinäkuussa 2018 mietinnön mukaisena.

– Huolta taksipalveluiden saatavuudesta tulevaisuudessa ei kuultu. Opposition ja taksialan lisäksi monet kansalaiset ovat varoitelleet miten tulee käymään hinta- ja määräsääntelyn vapauttamisen myötä. Ihmiset ovat jatkossa eriarvoisessa asemassa maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla, toteaa kansanedustaja Katja Taimela (sd).

Monilta osin valiokunnan mietintö jäi toiveiden tasolle harmaan talouden torjunnassa. Mietinnön mukaisesti taksien vapaan hinnoittelun ja eri maksujärjestelmien käytön sekä lupavalvonnan vapautusten myötä tavarankuljetuksessa harmaa talouden mahdollisuudet tulevat kasvamaan.

– Pakettiautojen luvanvaraisuudesta luopumisella tavarankuljetuksissa, asettaa hallitus luvanvaraiset kuorma-autokuljetukset eriarvoiseen asemaan markkinoilla. Tämä tulee viemään leivän kuljetusyrittäjiltä, päättää Katja Taimela.