Taimela: Hallitus sysää autoalan kohtuuttomaan epävarmuuteen

Katja Taimela

SDP:n kansanedustaja Katja Taimela syyttää hallituksen tieliikenneselvitystä autoalan sysäämisestä kohtuuttomaan epävarmuuteen. Heti liikenneministeriön selvityksen vuodettua julkisuuteen autokauppa alkoi hiipua, mikä Taimelan mielestä kertoo yksiselitteisesti autoalalla nyt vallitsevasta epävarmuudesta.

─ Liikenneministeri Anne Bernerin tieliikenneselvitys ja sen esitykset asettavat autoalan kohtuuttoman epävarmuuden partaalle. On täysin epäselvää miltä osin hallitus aikoo sitoutua toteuttamaan Bernerin esityksiä. Auki on myös se aikataulu, jolla selvitykseen liittyviä uudistuksia ryhdytään toteuttamaan. Tämä on autoalan kannalta täysin kohtuutonta toimintaa hallitukselta, Taimela toteaa.

Taimela hämmästelee, miten sekasortoisesti hallitus käsittelee oman ministerinsä selvitystä. Kaikista hallituspuolueista on riennetty irtisanoutumaan Bernerin tieliikenneselvityksestä. Tämä ei Taimelan mukaan kuitenkaan riitä, vaan hallitukselta tarvitaan selkeä linjaus siitä, viekö se tieliikenneselvityksen eteenpäin eduskunnassa.

─ Kyllä nyt tarvittaisiin pääministeri Juha Sipilältä selväsanainen kannanotto siitä, miltä osin tieliikenneselvityksen esityksiä lähdetään toteuttamaan ja millä aikataululla. Ei voi olla niin, että autoala jätetään roikkumaan löysään hirteen määrittelemättömäksi ajaksi, Taimela vaatii.