Taimela: Ei postipalveluiden saatavuus voi riippua sanomalehdistä

Katja Taimela

– Vaikuttaa perin oudolta lainsäädännöltä, jos yleispalvelun alainen palvelu eli yksityisen kirjepostin jakelu riippuu siitä, jaetaanko alueella kaupallisesti sanomalehti erikseen vai ei. Tämä ei ole mielestäni kestävä lainsäädännön pohja, kun sanomalehti ei ole yleispalvelun alainen tuote ja kaupallinen toimija voi aloittaa sekä lopettaa sanomalehtijakelun alueella vapaasti, kommentoi kansanedustaja Katja Taimela (sd.) liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkaisemaa luonnosta postilain uudistamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkaisemassa lakiluonnoksessa, postipalveluiden EU-direktiiviin perustuva yleispalveluvelvoite säilyisi 5-päiväisenä niillä alueilla, jossa ei ole toiminnassa erillistä sanomalehtien varhaisjakeluyhtiötä. Muussa tapauksissa voitaisiin poiketa direktiivistä ja yleispalveluiden alaiset, kirjeet ja pienet paketit, jakaa kolmena päivänä viikossa.

– Ymmärrän mitä keskustalainen ministeri Berner on hakenut tällä takaa, mutta on täysin nurinkurista sotkea yleispalveluvelvoite asioihin, jotka eivät siihen kuulu. Kansalaisten yhdenvertaisista palveluista poikkeamisen pohjana ei voi olla yksityisten yritysten toiminta, toteaa Taimela.