Taavitsainen: Valtionyhtiön tulee palvella kansaa ja yrityksiä

Satu Taavitsainen

Kansanedustaja, Postin hallintoneuvoston jäsen, Satu Taavitsainen (sd.) kritisoi Postin aikomusta irtisanoa jopa 860 työntekijää.

-Valtionyhtiön tulee palvella kansaa ja yrityksiä. Postin lainmukainen perustehtävä on jakaa postia mutta Posti ei ole välittänyt postin kulusta viimeiseen puoleentoista vuoteen. Työntekijöitä ei ole palkattu riittävästi ja lakisääteinen velvoite jakaa postia viitenä arkipäivänä ei ole toteutunut. Jakamatonta postia on lojunut jakelukeskuksissa, kommentoi Taavitsainen.

-Kun riittävän monta kertaa Posti jättää aikakausilehdet jakamatta ihmisille sovittuna ajankohtana niin kyllähän sillä tavalla saa tilaukset vähenemään. Tämä on inhottavaa toimintaa lehdille, jotka ovat Postin maksavia asiakkaita, sanoo Taavitsainen.

-Kun jakelu ei pelaa tälläkään hetkellä, niin millä logiikalla sieltä voidaan vähentää satoja työntekijöitä, kysyy Taavitsainen.

Taavitsainen moittii pääministeri Juha Sipilää (kesk.), joka vastaa Postin omistajaohjauksesta ja antaa tällaista tapahtua nenänsä edessä.

-Valtionyhtiö ei hoida velvoitteitaan ja tekee lisää työttömiä. Tukeeko Sipilä Postin johdon toimenpiteitä, kysyy Taavitsainen.

-Pari viikkoa sitten Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen väläytti mahdollisuutta luopua 5-päiväisestä jakeluvelvoitteesta osassa maata. Tällä olisi kielteisiä vaikutuksia meillä maakunnissa kansalaisten palveluille, yrityksille sekä lehtiyhtiöille. Tämäkö on keskustavetoisen maan hallituksen tahto, kritisoi Taavitsainen.

Taavitsaisen mukaan nyt tarvittaisiin aivan toisenlaista johtajuutta, joka toisi turvallisuutta suomalaisille. Työn ja palkan tuoma arjen turvallisuus on keskeinen tekijä ihmisten elämässä. Valtion tehtävä on epävakauden ja työttömyyden korjaaminen, ei niiden syventäminen.

-Täysin kokonaan valtion omistama yhtiö ei saa mielestäni tällaista likaista temppua tehdä ihmisille ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Valtion on näytettävä mallia ja pienennettävä osinkovaatimuksiaan. Suomen kansallinen etu on työpaikat ja verotulot, eivätkä nopeat pikavoitot, sanoo Taavitsainen.

-Toivon työntekijöille voimia, sillä varmasti heidän hermot kiristyvät tiukalle, kun neuvottelut ja epävarmuus venyvät kuukausiksi, sanoo Taavitsainen.