Taavitsainen: Työntekijöiden järjestäytyminen kärkihankkeeksi!

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen toivoo ammattiliittojen työskentelevän entistä terhakkaammin heikoimpien ihmisten puolustamiseksi heihin kohdistuvan Juha Sipilän (kesk) porvarihallituksen kovan puristuksen keskellä.

Hallitus on viemässä Suomea matalapalkkamaaksi ja tämä tulee estää.

– Ihmisten ahdinko toimeentulosta sekä työttömyys, koulutuksen ja terveydenhuollon puutteet aiheuttavat toivottomuutta ja ovat vihan kasvualusta, sanoo Taavitsainen.

Taavitsainen muistuttaa vuonna 2014 julkaistusta Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n tutkimuksesta, joka toi esille yhteyden työvoiman järjestäytymisasteen laskun ja ylimmän tuloluokan tulojen lisääntymisen välillä viimeisen 30 vuoden aikana. Puolet tuloerojen kasvusta johtuu ammattiliittojen heikentyneestä asemasta.

– Mielestäni ammattiliittojen heikkous Iso-Britanniassa ja USA:ssa on osaltaan Brexitin ja Trumpin voiton takana. Palkat ovat laskeneet, kun ulkomaisille työntekijöille maksetaan vähemmän. Tämänhän ei pitäisi olla mahdollista, jos ay-liike olisi vahva, muistuttaa Taavitsainen.

Taavitsaisen mukaan siellä, missä on heikko ay-liike on mahdollista tuloerojen kasvu, kansan kahtiajakautuminen, sosiaalinen, terveydellinen ja taloudellinen eriarvoisuus.

– Britanniassa ulkomaisen työvoiman tulo maahan on auttanut yrityksiä, mutta se ei ole vaurastuttanut Britannian väestöä. Työnantajat ovat vain laskeneet palkkoja alaspäin. Sama juttu USA:ssa, Taavitsainen sanoo.

– Eräs suomalainen kaksikymppinen nainen kertoi toimineensa USA:ssa tarjoilijana. Tuntipalkka oli kolme dollaria (2,8 euroa), eikä ilta- tai viikonloppulisistä, palkallisista sairas- tai lomapäivistä ollut puhettakaan. Seksististen kommenttien sadellessa nuorelle naiselle hän sai sovitella omanarvontuntoaan sen kanssa, menettääkö tipin vai alistaako itsensä sortavan käytöksen kohteeksi, kertoo Taavitsainen.

– Tämä kehitys rantautuu hyvää vauhtia Suomeen. Työntekijöiden järjestäytyminen on ratkaisu ja sepä se pitää olla meidän suomalaisten kärkihanke Suomessa ja Euroopassa, päättää Taavitsainen.