Taavitsainen: Sipilän hallitus on eläkkeensaajien kukkaron halpuuttaja

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsaisen mukaan pienituloiset vanhukset ja vammaiset odottavat pelolla tulevaisuuttaan sotessa. Maan yhtiöittämishallituksen tavoitteena ei ole enää kansalaisten terveyserojen kaventaminen, sujuvat palvelu- ja hoitoketjut ja perustuslain edellyttämät tasavertaiset palvelut.

-Tilanne on olennaisesti muuttunut ja nyt Sipilän soten ykköstavoitteena ovat säästöt, yhtiöittäminen ja tuottojen jakaminen yrityksille. Kaikki muut tavoitteet on alistettu näille. Vahvat ja varakkaat tulevat saamaan palveluja. Köyhät ja kipeät eivät tule hyötymään Sipilän sotesta, huomauttaa Taavitsainen.

-On kuulunut vihiä Sipilän soten säästökeinoista, kuten, että olisi erilaisia tasoja palveluille ja vain maksamalla lisää saisi perustasosta parempia palveluja. Tämä on kauhistuttava ajatus! Mikä on Sipilän palvelulupaus pienituloisille vanhuksille ja vammaisille? Onko sairaanhoitajan työkaluna jatkossa vain sanoa vanhukselle, että: ”Voi voi, koita nyt pärjätä.”, Taavitsainen kysyy.

Taavitsaisen mukaan pienituloiselle vanhukselle ja vammaiselle on sula mahdottomuus maksaa korkeita asiakasmaksuja. Jo nyt lääkäriaikoja on peruutettu, koska ihmisillä ei ole varaa mennä vastaanotolle tai ottaa kotiin annettavia palveluja.

-Eläkeläisköyhyys on käsinkosketeltavaa ja ihmetten, kuinka hallituspuolueiden edustajat voivat olla näin totaalisen irti ihmisten arjesta. Tietävätkö he, että jo nykyään eläkkeensaajia on ajettu ulosottokierteeseen terveydenhuollon maksujen vuoksi? Sipilän johdolla Suomi on menossa aivan väärään suuntaan, päättää Taavitsainen.