Taavitsainen: Savonlinnan kampuksen kohtalo on keskustan käsissä

Satu Taavitsainen

Tänään entinen opetusministeri Jukka Gustafsson (sd.) ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman kävivät Savonlinnassa puolustamassa Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksen opettajakoulutusta ja kuuntelemassa kaupungin huolta siitä, kuinka Sipilän hallitus kriisiyttää omilla toimillaan kokonaisen kaupungin.

Samaan aikaan antoi keskustan kansanedustaja Antti Rantakangas lausunnon, että ”Keskustan on asetuttava koko voimallaan puolustamaan tasapainoista aluekehitystä ja vastustamaan keskittymiskehitystä”. Rantakankaan mukaan tämä koskee myös koulutuspolitiikkaa.

– Rantakangas: Koskeeko vaatimuksenne myös Savonlinnaa ja pidätte huolen koulutuksen säilymisestä Savonlinnassa?  SDP:n eteläsavolainen kansanedustaja Satu Taavitsainen kysyy.

– Savonlinnan OKL:n lakkauttaminen on satojen työpaikkojen, miljoonien verotulojen ja ostovoiman menetys Savonlinnan kaupungille ja koko Etelä-Savon maakunnalle. 850 opiskelijaa on tuonut elämänvoimaa ja heidän lähtönsä heikentää alueemme vetovoimaa, aluetaloutta, opetus- ja kulttuuritasoa ja pätevien opettajien saamista töihin päiväkoteihin ja kouluihin, Taavitsainen kertoo.

Taavitsaisen mukaan aluepoliittisia näyttöjä Sipilän hallituksella ei juurikaan ole, sillä nyt jo hallitus on päättänyt lopettaa maakuntien junavuoroja, käräjäoikeuksia ja poliisilaitoksia ja kohta ei kylille taksit ja postit kulje. Lienee pian suljetaan yliopistokeskuksetkin.

– Aikooko keskusta ja Rantakangas tehdä tekoja vai pelkästään puhua lämpimikseen korulauseita? Yliopistojen autonomian taakse on turha vetäytyä, sillä se oli voimassa silloinkin, kun Gustafsson asioita hoiti, muistuttaa Taavitsainen.

– Nyt vaan Rantakankaalle lusikka kauniiseen käteen ja ryhtykää töihin, sillä mikään muu ei auta kuin, että pääministeri hoitaa asian, kuten edellinen opetusministeri hoiti ja toimi Savonlinnan kampuksen puolesta. Nythän meillä ei ole sellaista opetusministeriä, joka hoitaisi, joten vastuu on pääministeripuolueella. On korjausliikkeen paikka, toteaa Taavitsainen.