Taavitsainen moittii hallitusta välinpitämättömyydestä työttömyyden edessä

Satu Taavitsainen

Eduskunnan lisätalousarvion lähetekeskustelussa SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen moitti hallitusta välinpitämättömyydestä työttömyyden edessä.

– Lisätalousarviosta puuttuvat palkkatukirahat. Hallitus sysää vastuun yksilöille ja ihmisten itse pitäisi ratkaista työttömyys. SDP:n mielestä valtion pitää olla ratkomassa työttömyysongelmaa, eikä valtio voi vetäytyä vastuustaan ja hylätä ihmisiä oman onnensa nojaan. Työttömyys on meidän mielestä enemmän yhteiskunnan epäonnistumista, ei ihmisten epäonnistumista, sanoo Taavitsainen.

– Työttömyys ei ole elämäntyylivalinta, vaan yleensä on kysymys siitä, että työpaikkoja ei ole tarjolla. Kansalaisten perustuslaillinen oikeus työhön edellyttää mielestäni julkiselta vallalta toimenpiteitä ja rahoitusta. Koko hyvinvointivaltion perusta on mahdollisimman kattava työllisyys ja perusajatus on: ”Jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeittensa mukaan”. Jos osallisuus yhteiskunnan toimintaan heikkenee, hyvinvoinnin perusta järkkyy, Taavitsainen linjaa.

Taavitsaisen mukaan valtion palkkatukirahoilla on kiistatta keskeinen rooli työttömien, etenkin nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työelämään pääsemisessä.

– Työnhakijat on pidettävä työkykyisinä. Nuoret työttömät syrjäytyvät hyvin nopeasti – jo kolmen kuukauden työttömyys pistää nuoren elämän sekaisin. Työttömät nuoret ovat muita huomattavasti tyytymättömämpiä elämäänsä, kertoo Taavitsainen.

– Varsinkin niille nuorille, joilla ei vielä ole työelämän kokemusta, palkkatukityö avaa konkreettisen mahdollisuuden saada jalkaa työelämän oven väliin, saada palkkaa, ylläpitää henkistä hyvinvointia, fyysistä toimeliaisuutta ja arjen hallintaa. Nuoret saavat kokemusta osallistumisesta, yhteenkuuluvuudesta ja työelämän perusteiden hallinnasta. Tämä kaikki on kiistatta työelämässä tarvittavan kokemuksen hankkimista, sanoo Taavitsainen.

Taavitsainen huolehtii 3. sektorin järjestöistä, joista tulleet tuoreet tiedot puhuvat karua kieltään: palkkatuet ovat jo loppuneet heti alkuvuonna ja hallitus aikoo jättää yhdistykset kokonaan vaille palkkatukia. Tämä on aivan järjetöntä. Yleishyödylliset yhdistykset osaltaan täydentävät kuntien palveluja, esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan järjestöt. Näistä voittoa tuottamattomista järjestöistä ei rahat valu veroparatiiseihin, vaan kilahtavat palkoista maksettavina verotuloina kuntien ja valtion kassaan.

– Yksiselitteisesti työllisyysmäärärahoja on aivan liian vähän tarpeeseen nähden ja määrärahoihin pitää saada nopeasti rahoitusta lisäbudjetilla, jotta katastrofaaliselta tilanteelta vältytään. Palkkatukirahat riittäisivät, jos hallitus antaisi luvan käyttää palkkatukena valtion maksamaa työttömyysturvan osuutta eli peruspäivärahaa, työmarkkinatukea ja ansiosidonnaisen päivärahan perusosaa. Tälle asialle hallitus saisi SDP:n ja työmarkkinajärjestöjen tuen. Huoli työttömyydestä on yhteinen. Toivoisi, että keinotkin sen ratkaisemiseksi olisivat yhteiset, Taavitsainen päättää.