Taavitsainen iloitsee Luomuinstituutin perusrahoituksen varmistumisesta

Satu Taavitsainen

SDP:n mikkeliläinen kansanedustaja Satu Taavitsainen iloitsee siitä, että Luomuinstituutin puuttunut perusrahoitus järjestyi ja varmistui vuosille 2017-2022. Suomen Luomuinstituutti on perustettu vuonna 2012 tukemaan luomutavoitteiden saavuttamista. Instituutti on sijainnut perustamisestaan lähtien Mikkelissä ja sen asiantuntijaverkostossa on mukana kaikkiaan yli 150 asiantuntijaa.

─ Valtion tuki on välttämätön Luomuinstituutin toimintaedellytysten turvaamiseksi ja Suomen kansallisten luomutavoitteiden edistämiseksi. Luomuinstituutilla on ollut SDP:n eduskuntaryhmän tuki tärkeässä työssään luomun aseman vahvistamiseksi osana suomalaista ruoantuotantoa, Taavitsainen kertoo.

Taavitsaisen mukaan perusrahoitus on nyt turvattu seuraavan kuuden vuoden ajaksi ja suuri kiitos siitä kuuluu hallituksen maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle. Kyse on tärkeästä päätöksestä koko Mikkelin ja Etelä-Savon kannalta.

─ Meillä on vielä paljon töitä edessä luomun tuotannon ja hyödyntämisen lisäämiseksi. Esimerkiksi julkisissa ruokapalveluissa tarjotusta ruoasta tällä hetkellä vain noin 5 % on luomua, kun tavoite on 20% vuonna 2020. Mikkelin seutu on ollut 1980-luvulta asti tunnettu luontoystävällisistä tavoitteistaan. Eteenpäin mennään koko ajan, iloitsee Taavitsainen.