Taavitsainen: Hallitus petti Savonlinnan

Satu Taavitsainen

SDP:n eteläsavolainen kansanedustaja Satu Taavitsainen sanoo suoraan, että Juha Sipilän (kesk) porvarihallitus petti Savonlinnan.

-Sipilän ”pelastukoon ken voi” -politiikka tuottaa rumaa jälkeä Etelä-Savon maakunnassa. Itä-Suomen yliopiston Savonlinnan kampuksen opettajakoulutuksen lakkauttaminen kriisiyttää kokonaisen kaupungin, sanoo Taavitsainen.

-Savonlinnan OKL:n lakkauttaminen on satojen työpaikkojen, miljoonien verotulojen ja ostovoiman menetys Savonlinnan kaupungille ja koko Etelä-Savon maakunnalle. Lähes tuhannen opiskelijan ja heidän opettajiensa lähtö heikentää alueemme vetovoimaa, aluetaloutta, opetus- ja kulttuuritasoa ja pätevien opettajien saamista töihin päiväkoteihin ja kouluihin, Taavitsainen kertoo.

– Yliopistolain 49 §:n 5 momentin mukaan ministeriö voi rahoitusta myöntäessään asettaa rahoituksen käyttämiselle ehtoja ja rajoituksia. Yliopistojen toimintayksiköiden sijaintipaikkakunnasta päättäminen ei ole sellainen perustuslain 16 §:n 3 momentissa turvattuun tieteen, taiteen ja ylimmän opetuksen vapauteen liittyvä kysymys, jota yliopistojen itsehallinto suojaisi. Valta päättää Savonlinnan kampuksen kohtalosta on de jure ja de facto Sipilän hallituksella.

– Viime kaudella, Jukka Gustafssonin (sd) ollessa opetusministeri, erillisrahoitus Savonlinnaan hoitui. Yliopistojen autonomian taakse on turha vetäytyä, sillä se oli voimassa silloinkin, kun Gustafsson asioita hoiti, muistuttaa Taavitsainen.

-Jukka Gustafsson ajoi asioita koulutuskylki edellä ja teki asian eteen silloin kaiken sen, minkä ihminen voi. Hänellä oli toiminnalleen maan hallituksen tuki, koska aluepoliittisesti asia nähtiin tärkeänä, Taavitsainen jatkaa.

Taavitsaisen mukaan keskustan kansanedustajien puheet eivät vastaa tekoja.

– Maakuntien ihmisille annetaan ymmärtää, muttei ymmärretä antaa. He puhuvat korulauseita, että: ”Keskustan on asetuttava koko voimallaan puolustamaan tasapainoista aluekehitystä ja vastustamaan keskittymiskehitystä”.

Taavitsaisen mukaan maakuntien yritysten menestymiselle kaksi tärkeintä asiaa ovat hyvät liikenneyhteydet ja koulutuspaikat. Näihin molempiin Sipilä tekee heikennyksiä.

-Toivon ihmisten vetävän tukensa pois Sipilän hallitukselta, Taavitsainen päättää.