Taavitsainen: Hallitus menee äärimmäisyyksiin asiakasmaksujen pakkokorotuksissa

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen pitää hallituksen suunnitelmaa korottaa kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja vastuuttomina. Aikaisemmin kuluneella viikolla hallitus kertoi kehysriihessä tavoittelevansa 130 miljoonan euron kuntasäästöjä, joista osa toteutettaisiin asiakasmaksuja korottamalla.

− On jääkylmä arvovalinta, että hallitus taas laittaa maksajiksi kaikkein heikoimmassa asemassa olevat ihmiset. Maksujen korotukset kohdistuvat pienituloisiin työttömiin, eläkeläisiin, vammaisiin ja lapsiperheisiin. Heidän taloudellinen ahdinko pahenee usein sairastumisesta, koska maksut vievät heitä jopa ulosottokierteeseen ja maksujen takia he eivät voi mennä lääkäriin, Taavitsainen sanoo.

– Tapasin juuri vanhuksen, joka kertoi, että hänellä on hampaassa reikä, eikä hänen pienestä eläkkeestä riitä rahat hampaan paikkaamiseen. Suomessa on jo ennestään kansainvälisesti suuret sosiaali- ja terveydenhuollon maksut. Ne ovat kolminkertaistuneet vuodesta 1990. Maksuja tulee laskea, eikä nostaa missään nimessä, Taavitsainen linjaa.

Erityisesti Taavitsainen hämmästelee tapaa, jolla hallitus aikoo pakottaa kunnat korottamaan asiakasmaksuja. Kuntien asiakasmaksupakko tarkoittaisi käytännössä sitä, että nekin kunnat joutuisivat korottamaan maksuja, jotka eivät niitä haluaisi korottaa.

– Kunnat ovat olemassa edistääkseen asukkaittensa hyvinvointia. On hyvä, että meillä on Suomessa esimerkillisiä kuntia, jotka eivät peri lainkaan terveyskeskusmaksua. Näiden kuntien saamista hyvistä tuloksista hallituksen tulisi ottaa oppia, Taavitsainen päättää.