Taavitsainen: Enemmän tasa-arvoa urheiluun!

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen jätti tänään urheiluministeri Sampo Terholle (sin) kirjallisen kysymyksen tasa-arvon parantamisesta urheilussa.

– Ratsastuksen MM-kilpailut järjestetään 11.-23. syyskuuta Yhdysvalloissa. Mukana ovat olympialajien, eli koulu-, este- ja kenttäratsastuksen, lisäksi valjakkoajo, matkaratsastus, pararatsastus, vikellys ja lännenratsastus reining. Kilpailuissa nähdään ratsastajia noin 70 maasta. Suomen Ratsastajainliitto on nimennyt seitsemän suomalaisratsukkoa kilpailuihin.

– Järkytyin, että Suomea edustavan ratsastajan maksettavaksi jää 10 000 euroa. Omavastuumaksuun kuuluu osa hevosen lentolipusta, ratsastajan lentolippu sekä avustajien lentoliput, hevosen ja ihmisten majoitukset sekä muita kilpailuihin liittyviä kuluja. Suomalaisten ratsastajien todellisuutta on, että he laskevat tarkasti mihin kilpailuihin heillä on varaa. Tämä tuntuu uskomattomalle, kun urheilun parissa liikkuu miljoonia euroja. Suomen etu ei ole se, että osa urheilijoista joutuu omavastuumaksun takia jäämään pois, Taavitsainen sanoo ja muistuttaa, että viime päivinä on puhututtanut paljon ja syystäkin vammaisurheilijoiden 900 euron omavastuumaksu kansainvälisistä arvokilpailuista.

Taavitsaisen mukaan tasa-arvoa on edistettävä yhteiskunnan joka saralla; ei pelkästään puheissa, vaan sen on näyttävä päätöksissä ja euroissa. Urheileminen arvokisoissa ei saa olla kiinni ihmisen varallisuudesta tai sukupuolesta. Myös tavallisella palkansaajalla, naisella ja miehellä, on oltava mahdollisuus edustaa Suomea. Kansainvälinen kilpailu-ura on oltava suomalaisille mahdollista myös tavallisista lähtökohdista.

– Suomessa sukupuolten tasa-arvon pitää toteutua myös urheilun parissa. Voimakkaimmin naisten lajeja ovat ratsastus, taitoluistelu ja voimistelu. Naisvaltaisten lajien ja naisjoukkueiden kilpailujen medianäkyvyys on pienempää, joten sponsorien saaminen on tästä syystä vaikeampaa. Tämän asian korjaamisessa on YLE:llä ja kaupallisilla kanavilla roolinsa. On arvostettava tyttöjen ja naisten urheilua.

– Urheilijat ovat upeita maamme edustajia, joiden suorituksista me kaikki voimme iloita ja olla ylpeitä. He ansaitsevat hyvät valmistautumismahdollisuudet voidakseen venyä arvokisoissa parhaimpaan kisasuoritukseensa, päättää Taavitsainen.

Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:än mukaisesti Taavitsainen esitti ministerin vastattavaksi seuraavat kysymykset:

Miksi ratsastuksen MM-kilpailujen kulut jäävät pelkästään lajiliiton ja kilpailijoiden maksettavaksi?

Onko ministerin mielestä oikein, että Suomea MM-kilpailuissa edustavan urheilijan pitää maksaa osallistumisestaan 10 000 euroa?

Miten ministeri aikoo varmistaa naisten ja miesten tasa-arvoisen kohtelun arvokilpailujen osallistumiskustannuksissa?

Aikooko ministeri uudistaa valtionavustusten saamisen kriteereitä niin, että ne edistävät urheilijoiden yhdenvertaisuutta?

Mitä ministeri aikoo tehdä, jotta tyttöjen ja poikien – naisten ja miesten urheilun harrastamista ja eri lajeissa kilpailemista edistetään tasavertaisesti Suomessa?

Mitä ministeri aikoo tehdä, jotta naisten ja miesten suosimien urheilulajien medianäkyvyys olisi tasapuolisempaa?