Taavitsainen: 700 euroa päivähoitomaksua on liikaa

Satu Taavitsainen

Kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd.) on tyytyväinen, että torstaina eduskunnan suullisella kyselytunnilla nostettiin keskiöön lapsiperheiden nousevat maksut.

– Päivähoitomaksut sekä koulujen aamu- ja iltapäiväkerhojen maksut nousevat todella paljon. Monilapsisissa perheissä jopa satoja euroja kuukaudessa, Taavitsainen sanoo.

Hän peräänkuuluttaa valtiovarainministeri Stubbin (kok.) logiikkaa, sillä Stubbin mukaan toimenpide poistaa esteitä vastaanottaa työtä.

-Tämä ei pidä paikkaansa. Maksujen noston myötä palkasta jää vähemmän rahaa käteen ja perheet laskevat, kannattaako mennä töihin vai olla työttömänä. Maksujen korotuksilla ei edistetä työssäkäyntiä ja verotuloja. Myöskään talouden kasvua ei tällä toimenpiteellä edistetä, sillä perheiden rahat ovat poissa kotimaan kulutuksesta, Taavitsainen korostaa.

Esimerkiksi kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat tavanomaisessa työssä, kuten hoitoalalla ja rakennusalalla, joutuvat maksamaan noin 700 euroa kuukaudessa päivähoitomaksuja.

– Tämä on aivan liikaa. Miksi varhaiskasvatusta ei nähdä samanlaisena ja -arvoisena kuin peruskoulu? Ei perheitä laskuteta peruskoulustakaan, vaan se nähdään yhtenä hyvinvointivaltion kivijalkana, Taavitsainen painottaa.

Hän huomauttaa, kuinka kaikki myös taivastelevat sähkön siirtohintojen liian suurille korotuksille pääministeri Sipilää myöten, mutta samat porvaritahot nostavat lapsiperheiden ja sairaiden maksuja rankalla kädellä.

– Miksi Sipilä ei vaadi myös näiden kohtuullistamista? Miksi hänestä on oikein, että pienituloisille, lapsiperheille ja eläkeläisille jää leivästä vain reikä leipojan käteen? Sähkön siirrossa maksumiehiksi joutuvat myös suurituloiset. Siitäkö tämä ristiriita kertoo, Taavitsainen kysyy.

– Lapsiperheiden taloudelliset vaikeudet heikentävät väistämättä sekä vanhempien että lasten voimavaroja. Tällä tavalla ei Suomea saada kuntoon, Taavitsainen neuvoo Sipilää.

Taavitsaisen mukaan perheiden hyvinvointia ja arjessa selviämistä pitää tukea nykyistä paremmin. Lapsiperheiden riittävästä toimeentulosta huolehtimisen lisäksi on tärkeää turvata lasten ja lapsiperheiden peruspalvelujen taso.

– Hyvinvointivaltion perinteisenä tehtävänä on ollut ihmisten lähtökohtien ja perhetaustasta johtuvien erojen tasoittaminen. Valitettavasti perusporvarihallitus on laittanut kaiken aivan nurin niskoin ja vinksin vonksin, Taavitsainen päättää.