Syrjäytyminen on uhka yhteiskunnan turvallisuudelle

Merkittävin uhka kansalaisten turvallisuudelle on syrjäytyminen. Sen ehkäiseminen on parasta oikeuspolitiikkaa, painotetaan Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän vastalauseessa hallituksen budjettiesitykseen vuodelle 2010. Eduskunnassa oli tänään vuorossa mm. oikeusministeriön pääluokan yleiskeskustelu.

Työttömyyden lisääntyminen ja hallituksen rikkaimpia suosiva veropolitiikka ovat osaltaan lisänneet tuloeroja, köyhyyttä ja syrjäytymistä. Tuloerojen kasvun suhteen tilanne on tällä hetkellä pahin sitten sotien. Kansalaisten pahoinvoinnin lisääntyminen näkyy myös henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrän kasvussa.

Sosialidemokraatit peräänkuuluttavat hallitukselta poliittisen painopisteen siirtämistä työllisyyden voimakkaampaan tukemiseen, kattavampaan sosiaaliturvaan sekä maahanmuuttajien parempaan kotouttamiseen.

Rikollisuuden ennaltaehkäisyn kannalta on olennaista huolehtia sekä poliisin toimintamahdollisuuksista että riittävistä oikeuspoliittisen tutkimuksen määrärahoista. Oikeuslaitos on tilanteessa, jossa määrärahojen kroonistuneesta niukkuudesta johtuen kansalaisten oikeusturvan ja perustuslain edellyttämää tuomioistuinasian käsittelyä kohtuullisessa ajassa ei enää pystytä takaamaan.

Kaiken kaikkiaan ihmisten oikeusturva on heikentynyt ja heikkenee oleellisesti ellei lisäresursseja oikeuslaitokselle saada. Useat oikeuslaitoksen tärkeimmistä asiantuntijoista ovat moittineet hallitusta oikeusturvan puutteiden vähättelystä. Esimerkiksi Pauliine Koskelo on todennut, että Suomen vähättely itseensä kohdistuvasta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen langettavista tuomioista on häpeällistä. Koskelon mukaan hallitus ei ole kyennyt luomaan uskottavaa strategiaa tilanteen pelastamiseksi.