Svenska sossar stöder Lipponen

Socialdemokratiska riksdagsledamöter i Sveriges riksdag ger stöd till Paavo Lipponen.

Paavo Lipponen till Finlands nästa president

Finland är en nära och viktig granne till Sverige. Våra länder har en flera hundra år lång gemensam historia bakom sig och vi har även idag ett djupt och givande samarbete på alla nivåer. Därför är det viktigt även för oss vem som blir Finlands nästa president.

Europa står inför omfattande utmaningar som kommer att ställa stora krav både för Sverige och Finland. Behovet av ett ännu närmare samarbete kommer att öka i framtiden och en viktig förutsättning är att båda våra länder har starka ledare som är erfarna och som kan väl internationell politik.

Vi tror att Finland behöver en president som har en omfattande internationell kompetens, som är en stark demokrat och som vågar ta även besvärliga frågor upp på dagordningen. Paavo Lipponen är den av presidentkandidaterna som har de bästa förutsättningarna att bli Finlands nästa president. Som en långvarig statsminister har han skaffat den kompetens som krävs i det krävande uppdraget som Finlands president.

Vi socialdemokratiska riksdagsledamöter i Sveriges riksdag ger vårt stöd till Paavo Lipponen och hoppas att han blir vald till Finlands nästa president.