Suuren valiokunnan demarit: Cameronin tulisi erota heti – Pohjoismaiden syytä tukea Skotlantia

SDP logo

Pääministeri David Cameron ei voi uskottavasti neuvotella Britannian euroerosta, koska hän ei nauttine voittaneen osapuolen luottamusta ja on joka tapauksessa ilmoittanut erostaan, toteavat Suuren valiokunnan jäsenet Tytti Tuppurainen, Jukka Gustafsson, Timo Harakka ja Sanna Marin sekä Riitta Myller ja Ilmari Nurminen (sd).

Surullisen Brexit-päätöksen jälkeen eroneuvottelut on käynnistettävä ripeästi  – se on välttämätöntä sekä EU:n tulevaisuuden kannalta että kaaoksen minimoimiseksi, EU-asioita käsittelevän valiokunnan demariryhmä katsoo.

Labourin urakkana yhdistää Britannia

Viikonlopun aikana sekä konservatiivien että työväenpuolueen keskuudessa on kasvanut varmuus siitä, että syksyllä järjestetään uudet vaalit. Labourin kannattajista 63 prosenttia halusi pysyä EU:ssa. Puolueella on tilaisuus osoittaa Britannian nuorille – joiden suuri enemmistö kannatti EU-jäsenyyttä – toivon näköala kansainvälisestä, avoimesta Britanniasta, joka luo rakentavan yhteistyön EU27:n kanssa. Brexit rapauttaa Euroopan unionia, mutta välitön hajoamisen vaara uhkaa Yhdistynyttä Kuningaskuntaa.

Jos EU-ero on hyväksytettävä myös Skotlannin parlamentissa, on järkeenkäypää, että lähes kahden kolmasosan enemmistöllä EU:ta kannattavat skotlantilaiset torjuvat Brexitin. Muussa tapauksessa Skotlanti voi erota Britanniasta, ja on jo aloittamassa jäsenyystunnustelut Euroopan unionin kanssa. Skotlanti kokee viiteryhmäkseen pohjoismaat, joiden onkin syytä tukea EU:n ja Skotlannin vuoropuhelua.

Inhimillisempi EU on välttämätön

Brexitin opetus EU:lle on, että populistinen kansallisuho, jonka menestyksestä on merkkejä kaikkialla Euroopassa, on vakava haaste kansainväliselle rauhan yhteistyölle. On olennaista, että EU:n demokraattinen oikeutus vahvistuu, että se pyrkii vakavissaan tasoittamaan tuloeroja, ehkäisemään syrjäytymistä ja toimimaan työllisyyden vahvistamiseksi – muuten se joutuu jatkossakin globalisaation ja pakolaiskriisin syntipukiksi. Sisämarkkinoiden ja kilpailukyvyn kehittäminen on taloudellisesti järkevää, mutta hyvinvoinnin hedelmät jakautuvat liian epätasaisesti.

Ristiriita on siinä, että vaikka Britannia on vastustanut yhdessä sovittuja sosiaalisia oikeuksia ja tiiviimpää yhteistyötä, juuri inhimillisempi EU on vastaus kansalliskiihkon ja muukalaisvastaisuuden mustille voimille.