Susanna Huovinen: Virkkusen puheet hämmästyttävät

SDP:n kansanedustaja Susanna Huovinen ihmettelee kuntaministeri Henna Virkkusen (kok.) lausuntoja vanhuspalvelulaista ja siihen liittyvästä henkilöstömitoituksesta.

– Kuntakarttoja on Virkkusen johdolla piirrelty uusiksi pitkin vuotta, mutta yhtäkkiä ministeri on huolissaan, että vanhuspalvelulaki vaarantaisi kuntien itsehallinnon. Tällaiset lausunnot kertovat siitä, että Kokoomuksella on hätä kuntavaalien alla ja on tullut tarve tehdä irtiottoja demareiden vahvasta hallituspolitiikasta, Huovinen sanoo.

– Ei kai kuntien itsehallinto ole tärkeämpi kuin vanhustenhoidon epäkohtien korjaaminen? On vaikea nähdä, miten hallitusohjelman mukainen vanhuspalvelulain toteuttaminen edes uhkaisi kuntien itsehallintoa. Monessa kunnassa ei ole kyetty takaamaan arvokasta vanhuutta. Siksi pelkät suositukset eivät enää riitä, vaan tarvitaan toimiva vanhuspalvelulaki. Meille demareille vanhusten hyvinvointi on tärkeämpää kuin kuntien itsemääräämisoikeuden korostaminen.

Huovinen muistuttaa, että suositusten laiminlyöminen monissa kunnissa on johtanut myös vanhusten eriarvoistumiseen riippuen asuinpaikkakunnasta.
– On korkea aika saada Suomen vanhustenpalvelut pohjoismaiselle tasolle. Tämä saadaan aikaan peruspalveluministerin ajamalla vanhuspalvelulailla, Huovinen sanoo.