Susanna Huovinen: Kataisen esitys lupaa kunnille kylmää kyytiä

Kansanedustaja Susanna Huovinen (sd.) pitää valtiovarainministerin budjettiesitystä kuntien kannalta kovana.

– Ministeri Katainen ei tunnu ymmärtävän kuntien talousahdinkoa. Hän on jatkuvasti saarnannut kuntien menojen kasvavan liian kovaa vauhtia. Samaa saarnaa on kuultu ministeri Kiviniemeltä.

Ministerit voisivat kertoa, miten konkreettisesti korjataan halvemmalla homeiset koulut ja päiväkodit, miten kevyemmin kustannuksin hoidetaan synnytykset, syövät ja silmätaudit tai kuinka nykyistäkin nuukempi kouluruoka valmistetaan, kyselee Huovinen.

Porvarihallituksen olisi Huovisen mukaan viimein tultava kuntien avuksi. Pelkät korulauseet palvelutoiminnan tehostamisesta eivät nyt riitä. Huovisen mielestä porvaripuolueiden vastaus kuntien talousongelmiin löytyy aina yksityisen palvelutuotannon lisäämisestä. Yksityisen sektorin palvelut maksavat Huovisen mielestä siinä missä julkisetkin palvelut, usein jopa enemmän.

– Jos palveluja jatkuvasti ulkoistetaan, jää kuntien valtuustoille vain lisääntyvä maksumiehen rooli, jos yksityiset palveluyritykset määrittelevät hintatason. Kunnan oman palvelutuotannon kehittäminen on siis tärkeää myös kuntien kustannusten hallinnan takia, Huovinen toteaa.

Susanna Huovinen muistuttaa myös, että Kuntaliiton mukaan kuntien oma palvelutuotanto on heikkenemässä ja tämä tarkoittaa lisää työttömiä ja kunnille vähemmän verotuloja palvelujen rahoittamiseen.

– Huono taloustilanne ja kasvava työttömyys vaativat paljon palveluilta, jotta ihmisiä voidaan auttaa heikkojen aikojen yli. Nyt kunnat joutuvat pakon edessä supistamaan palveluita ja perumaan rakentamis- ja korjaushankkeita, vaikka pitäisi toimia juuri päinvastoin, Huovinen toteaa.