Suomi tarvitsee uutta kasvupolitiikkaa

Suomi tarvitsee uutta kasvupolitiikkaa, paluun täystyöllisyyteen ja kestävän pohjan julkiselle taloudelle

Sdp vaatii, että hallituksen tulee käynnistää kahden vaalikauden mittainen julkisen talouden tasapainotusohjelma. Sen avulla voidaan toteuttaa kestävä julkinen talous ja luoda edellytyksiä kasvupolitiikalle sekä työllisyyden nousulle.

– Nuorisotyöttömyydessä on otettava nollatoleranssi käyttöön ja työssäjaksamista tuettava aktiivisesti. Työ on parasta sosiaaliturvaa ja työllä Suomi saadaan uuteen nousuun, painotti Kari Rajamäki pitämässään ryhmäpuheessa valtiontalouden kehyksiin vuosille 2011–2014.

Suhdanteisiin nähden väärin ajoitetun hallituksen talous-, työllisyys- ja veropolitiikan johdosta maamme on syvässä suossa pitkään. SDP varoitti hallitusta jo kolme vuotta sitten USA:sta lähtöisin olleen taloustaantuman vaikutuksista. Jo tällöin hallitus syytti SDP:tä pelottelusta. Pelko on oikea sana kuvaamaan tämän hetken tunnetilaa suomalaisissa kodeissa. Pelko työn, rahan, ruoan tai turvan loppumisesta on läsnä liian monessa kodissa.

Hallituksen ja poliittisen päätöksenteon toimintakyky on pikaisesti palautettava, sitä edellyttää vakava talous ja työllisyystilanne sekä kärjistyvä valtiontalous, mutta myös edustuksellisen demokratian ja kansanvallan uskottavuus.