Suomessa noudatettava suomalaista työehtoja ja palkkoja

SDP:n puheenjohtajan Jutta Urpilaisen ”maassa maan tavalla” ja eduskuntaryhmän puheenjohtajan Eero Heinäluoman maahanmuuton sääntelyä koskevia lausuntoja on tarkoituksellisesti tulkittu väärin. Kyse ei voi olla ulkomaalaisvastaisuudesta, toteaa SDP:n Eurooppatyöryhmän puheenjohtaja kansanedustaja Kimmo Kiljunen.

Ihmisten liikkumisvapaus on perusihmisoikeus ja maailman pienentyessä myös Suomeen tulee yhä enemmän ulkomaalaistaustaisia. On edellytettävä, että Suomessa noudatetaan maan lakeja ja kaikki voitava on tehtävä, että maahanmuuttajat oppisivat suomen kielen. ”Maassa maan tavalla” auttaa sekä maahanmuuttajia että suomalaisia sopeutumaan, toteaa Kiljunen.

Suuri ongelma on haavoittuvan ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttö. Suomalaiset yritykset tuottavat ulkoa työntekijöitä, joiden avulla poljetaan suomalaisia työehtoja. Maassa maan tavalla tarkoittaa, että Suomessa noudatetaan suomalaista työlainsäädäntöä, sopimusehtoja ja palkkatasoa. Ei ole hyväksyttävää heikoilla olevien maahanmuuttajien riisto, toteaa Kiljunen. Maahanmuuttajat ovat tasavertaisia ihmisiä ja samalla antavat panoksen Suomen kehittämisessä. Jokainen tekevä käsi on myös kuluttava suu.