Suomen SDP-mepit Kumpula-Natri ja Heinäluoma iloitsevat: Parlamentti haluaa puuttua merkinnöillä kertakäyttökulutukseen

Europarlamentin suomalaiset SDP-edustajat Miapetra Kumpula-Natri ja Eero Heinäluoma ovat tyytyväisiä, että parlamentista löytyi riittävää kunnianhimoa ja rohkeutta tukea pakollisia merkintöjä tuotteiden korjattavuudesta ja kestävyydestä.

– Jokapäiväisten tuotteiden, kuten kännykän tai kahvinkeittimen, korjaaminen on usein joko liian kallista tai mahdotonta varaosien puutteen vuoksi. Usein ainoaksi mahdollisuudeksi jää ostaa kokonaan uusi tuote. Tämä on syvässä ristiriidassa sen kanssa, että luonnonvarojen niukkuuden ja jätteiden lisääntymisen vuoksi olisi välttämätöntä luoda kestäviä tuotanto- ja kulutusmalleja, joissa asetetaan etusijalle luonnonvarojen tehokkaampi ja kestävämpi käyttö, suomalaismepit toteavat.

Europarlamentin S&D-ryhmä ajaa yhdessä vihreiden kanssa ratkaisuksi pakollisia merkintöjä tuotteiden korjattavuudesta ja kestävyydestä, jotta kuluttajien olisi mahdollista tehdä kestävämpiä valintoja. Kuluttajien apuna on jo useita kuluttajamerkintöjä, kuten energiatehokkuusmerkinnät.

Asia oli esillä käynnissä olevalla täysistuntoviikolla, kun europarlamentissa äänestettiin tiistaina kuluttajapolitiikan ja ilmastotavoitteiden yhteensovittamiseen tähtäävästä mietinnöstä. Ehdotus pakollisista kuluttajamerkinnöistä hyväksyttiin tiukasti äänin 378-306 parlamentin oikeistosiiven vastustuksesta huolimatta. Aihe ei ole uusi, sillä europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari (sd.) ajoi asiaa vahvasti jo viime kaudella.

– Äänestys osoitti, että parlamentissa on yhä laajemmin tukea kertakäyttökulutuksen suitsimiselle ja kestävälle politiikalle, Kumpula-Natri ja Heinäluoma toteavat.

Suomalaismepit ovat myös tyytyväisiä, että parlamentti toisti kannattavansa yhteislaturia, jonka myötä yksi ja sama laturi kävisi kaikkiin kännyköihin. Komissio on esittämässä aiheesta lakiesitystä ensi vuoden alussa.

– Sen lisäksi, että yhteinen laturinpää helpottaa ja sujuvoittaa kansalaisten arkea, auttaa se myös vähentämään alati lisääntyvän elektroniikkaromun määrää, mistä ympäristö kiittää. Odotammekin mielissämme komission tulevaa esitystä, mepit sanovat.