Suomen nuorisotakuu edelläkävijöitä EU:ssa

Euroopan komissio suosittaa jäsenmaille pitkälti Suomen mallin mukaista nuorisotakuuta. Sen mukaisesti kaikkien jäsenmaiden olisi tarjottava alle 25-vuotiaille nuorille laadukas työpaikka, jatkokoulutus-, oppisopimus- tai harjoittelupaikka neljän kuukauden kuluessa työttömyyden alkamisesta tai koulutuksen päättymisestä. Komissio julkisti 5. joulukuuta nuorisotakuuta koskevan ehdotuksensa. Nuorisotakuun toteutusta tuettaisiin kaikissa jäsenmaissa tulevalla rakennerahastojen ohjelmakaudella vuosina 2014–2020. Ehdotus etenee jatkokäsittelyyn ministerineuvostoon.

Työministeri Lauri Ihalaisen mukaan komission ehdotus noudattelee monelta osin Suomessa ensi vuoden alussa voimaan tulevan nuorisotakuun mallia. Suomessa nuorisotakuu tarjoaa alle 25-vuotiaille sekä alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille koulutus-, harjoittelu-, työpaja- tai työpaikan kolmen kuukauden sisällä työttömäksi ilmoittautumisesta. Nuorisotakuuseen kuuluu Suomessa myös koulutustakuu, joka takaa jokaiselle juuri peruskoulunsa päättäneelle koulutuspaikan.

– Komission ehdotuksessa on paljon samoja aineksia kuin Suomen nuorisotakuussa. Olennaista nuorisotakuun toteuttamisessa on etsiä ja rakentaa kumppanuuksia yli hallinnonrajojen. Suuri merkitys on viranomaisten, työmarkkinajärjestöjen, työnantajien, järjestöjen, kuntien ja nuorten välisellä vuoropuhelulla. Kaikilla pitää olla tietoa takuun palveluista ja mahdollisuuksista. Lisäksi tarvitaan yhteistä tahtoa tarjota nuorille ensimmäistä työpaikkaa, Ihalainen painottaa.

– Komissio ehdottaa muun muassa, että työllistämisen sivukuluja voitaisiin alentaa nuorten työllistymisen helpottamiseksi. Suomessa olemme toimineet tässä hengessä rakentamalla sanssikortin eli nuorille suunnatun palkkatuen, jolla työnantajia tullaan vastaan ja kannustetaan palkkaamaan nuoria. Näitä käydään parhaillaan läpi ja lisää alakohtaista palautetta on vielä luvassa. Järjestöiltä toivomme sekä laajoja näkemyksiä että ehdotuksia ruohonjuuritason ideoista. Esimerkiksi kelpaa ehdotus hygieniapassin suorittamisesta osana kemian kursseja, Ihalainen sanoo.

Sekä Suomessa että muualla Euroopassa nuorten kasvava työttömyys ja siitä seuraava syrjäytyminen on vakava riski tulevaisuudessa. Siksi se edellyttää toimia niin työttömyyden vähentämiseksi kuin ennaltaehkäisevissä palveluissa.

– Komission suositus nuorisotakuusta kaikkiin EU-maihin on tärkeä avaus, jota meidän on syytä tukea. Jokaisella maalla on tietenkin omat erityispiirteensä, mutta paljon voidaan myös oppia toinen toisiltamme. Rakennerahastokaudella 2014–2020 nuorisotyöllisyyden hoito ja nuorisotakuu on mahdollista nostaa tärkeäksi tavoitteeksi. Komission esitys kuvastaa sitä laajaa yhteistyötä, jota jatkuvasti teemme jäsenvaltioiden kesken rakentaaksemme maanosamme tulevaisuutta, korostaa Ihalainen.