Suomeen kansalaisaloite 1.3. 2012 alkaen

Suomen perustuslaki muuttuu torstaina 1.3.2012. Tuosta päivämäärästä lähtien suomalaista demokratiaa kehitetään niin, että 50000 suomalaista voi tehdä lakiehdotuksen, joka eduskunnan on otettava käsittelyyn.

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd) esitteli tiistaina 28.2. kansalaisaloitetta eduskunnan kansalaisinfossa, Eduskuntatiedotuksen ja Uudenmaan Eurooppatiedotuksen järjestämässä tilaisuudessa.

Kansalaisaloitteen vireillepanijana voi toimia joko yksi tai useampi äänioikeutettu Suomen kansalainen ja mikäli aloitteelle kerätään 50000 allekirjoitusta joko paperille tai sähköisesti, eduskunnan on otettava se käsittelyyn.

Saatuaan aloitteen eduskunta voi hyväksyä tai hylätä sen tai muuttaa sitä. Kansalaisaloite voi olla joko lakiehdotus tai ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä. Lakiehdotuksen muotoon tehty aloite käsitellään eduskunnassa tavallisessa käsittelyjärjestyksessä.

Kansalaisaloitteella voidaan ehdottaa myös voimassa olevan lain muuttamista tai kumoamista.

Johannes Koskinen uskoo, että esimerkiksi eläkeiän pakkonostoa vastustava kansalaisaloite olisi voinut saada satoja tuhansia allekirjoituksia, koska se aktivoi nopeasti suuren määrän ihmisiä spontaaniksi liikkeeksi.