Suomalaisilla paljon annettavaa Itämeren alueen kehittämisessä

Kansanedustaja ja Itämeriparlamentaarikkojen Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja Susanna Huovinen (sd.) korosti eduskunnan keskustelussa Itämeren Suomelle antamia mahdollisuuksia. Huovisen mukaan esimerkiksi yhteistyö Venäjän kanssa on tärkeää paitsi ympäristön kannalta myös siksi, että suomalaisilla on annettavaa uusien teknologioiden markkinoille saamiseksi.

-Suomessa on paljon osaamista ympäristöasioissa ja kun olemme mukana laajoissa yhteistyöhankkeissa, voimme samalla vahvistaa suomalaista tutkimus-ja kehitystyötä ja työllisyyttä, Huovinen totesi.

Huovisen mukaan Itämeren ympäristöllinen tila on edelleen vakava. Siksi hänen mukaansa on hyvin tärkeää muistaa Eduskunnan viime kaudella hyväksymän Itämeriselonteon vaatimus paremmasta koordinaatiosta Itämeriasioissa.

– Edelleen tuntuu siltä, että koordinaatiossa on parantamisen varaa, vaikka onneksi hallitusohjelmassa on linjataan erillisen koordinaatio-ryhmän perustamisesta. Ilmastonmuutos lisää osaltaan haastetta Itämeren tilan parantamisessa, mutta siitä huolimatta emme voi syyttää Itämeren heikosta tilanteesta muita, vaan kaikkien maiden on tehtävä oma osuutensa päästöjen vähentämisessä, Huovinen linjasi.

Itämeriparlamentaarikkojen konferenssi käynnistyi reilut 20 vuotta sitten Puhemies Kalevi Sorsan aloitteesta. Parlamentaarikot käsittelevät Itämeri-asioita laajalla rintamalla, niin ympäristöllisestä, sosiaaalisesta, energiapoliittisesta, taloudellisesta ja kulttuurisesta näkökulmasta. Suomen valtuuskunta koostuu suomalaisista kansanedustajista, jotka edustavat kaikkia eduskuntapuolueita.