Sulkiko Katainen itse Kokoomuksen hallituksesta?

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja Jouni Backman ihmettelee kokoomuksen kynnyskysmyksiä seuraavaan hallitukseen osallistumiselle.
– Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen näyttää sulkevan itse puolueensa seuraavasta hallituksesta. Katainen ilmoitti, että Kokoomus ei osallistu hallitukseen, joka kiristää työn verotusta. Samalla hän kuitenkin puolusti jälleen voimakkaasti arvonlisäverotuksen tuntuvaa kiristämistä.

Backmannin mukaan kokoomus esittää arvonlisäveroa perittäväksi peräti 1,4 miljardia euroa nykyistä enemmän.

-Esitetty ALV:n kahden prosenttiyksikön korotus nostaisi palvelusektorin työn hintaa.  Katainen julisti puheessaan jälleen itsekin, tosin virheellisesti, että ALV rasittaa myös ulkomaista työtä. Korotus saattaisi monet pienyrittäjät, mutta vain Suomessa, vaikeuksiin.  Korotus olisi vastoin Kokoomuksen lupaamaa työtä ja yrittämistä tukevaa verolinjausta.

– Kokoomus jatkaa jo komiikan puolelle menevää selittelyä tasaverolinjastaan. Nyt joudutaan vetoamaan jo puolueen historian ensimmäiseen vaaliohjelmaan, jossa oli lupailtu maksukyvyn mukaista verotusta. Tämä lupaus on jäänyt samaan sarjaan hoitoalojen suurista palkankorotuksista. Tosipaikan tullen Kokoomus on vastustanut molempia, vieden verotusta kohti tasaveroa ja edellyttäen kunnilta tiukkaa palkkamalttia.