Steven Frostdahls öppningstal

Det är med stora förhoppningar som FSD idag samlas till kongress. Vi har ett riksdagsval framför oss och sällan har behovet av socialdemokrati varit så stort som idag. När vårt parti pratade om att gå från mörkret till ljuset så tror jag inte att våra strateger visste hur rätt de hade.

Vi har en borgerlig regering som systematiskt sugit resurser från det allmänna och gjort att medborgarna mist förtroendet för välfärds- och avtalssamhället. Det behövs inte göras några skilda analyser. De borgerliga partierna har utnyttjat sin position till det yttersta för att tillfredsställa sina egna välgörare.

Hur den här regeringen våldfört sig på våra gemensamma resurser och hur den fräckt styckat och delat om den statliga förvaltningen för att tillfredsställa sina närmaste valmansgrupper visar att det borgerliga samarbetets melodi är rofferiets melodi.

Vi ser idag en växande högerpopulism – en populism som söker sin näring i människors oro för sin egen framtid, en frampiskad oro för det mångkulturella samhällets utmaningar och en ständigt ökande misstro för de etablerade politikernas budskap.

Finlands status som tvåspråkig nation ifrågasätts mer eller mindre inom alla partier och det historiska och kulturella arv som gjort Finland till ett förgrundsland när det gäller att bära upp två nationalspråk verkar många av våra ledande politiker ha glömt bort, eller bara inte låtsas förstå.

Vårt land mår inte bra idag, den kanske tydligaste mätaren är illamåendet bland våra ungdomar – vi kan inte skylla allt ont som händer i vårt land på vår regering – men det kan vi konstatera, det som görs räcker inte till.

Vad har då socialdemokratin att erbjuda idag?

Inget parti har ifrågasatts så starkt av allmänheten de senaste åren som vårt. Inget parti har genomgått en så plågsam självrannsakan som vårt men idag – idag när vi ser den politiska verkligheten inser man att det inte finns någon annan rörelse som kan återge medborgarna den trygghet och de värderingar som Finland representerar än socialdemokratin.

Alternativlöshet, utslagning, själviskhet, rasistiskt populism och rofferi är alternativet till socialdemokratin idag. – det räcker med att slå upp våra kvällstidningar eller bläddra neråt i kommentatorfunktionerna under reportagen i Demari – i vår egen partitidning

Är socialdemokratin då svaret på alla våra problem – Så enkelt är det förstås inte. Många som vänt socialdemokratin ryggen har gjort det eftersom de trott att allt blir bra, bara man röstar på socialdemokraterna – sedan när det inte blivit bra så har man känt sig kränkt och förrådd, sedan har man struntat i att rösta eller som idag, stöda partier som när sig på människors rotlöshet och svårigheter att få rättvisa i sin vardag.

Socialdemokratin är ett verktyg som vilket som helst men som alla verktyg är det värdelöst om ingen tar det i sin hand och använder det – Sedan när det används då kan det bryta loss stora kakor som åtta timmars arbetsdag, rätt till gratis skola och sjukvård och samhällsfred. Socialdemokratin är ett mäktigt instrument men nu försöker socialdemokratins motståndare övertyga medborgarna om att det inte går att använda – var ska vanliga människor hitta hopp när det borgerlig ledarskapet först säger att vi inte har råd med något, sedan att ingen har rätt att kräva något och sedan så plockar de helt ogenerat åt sig av de bästa bitarna själv.

Det vill i alla fall de som har makten idag och inget gör dem gladare än när vanliga människor slår ut med händerna och säger att vi måste acceptera att allt blir sämre för vi har inte råd.

Vi har inte råd – hur ofta ska vi inte behöva dränkas av denna blodlösa självnedvärderande retorik?

Vi hade inte råd att införa 8 timmars arbetsdag, Vi hade inte råd att införa pensionsskydd för alla, vi hade inte råd att införa fri sjuk- och hälsovård för alla men vi gjorde det ändå och likväl så har vi världens rikaste och mest välmående land.

Eller kanske vi ska säga just därför – har vi världens rikaste och mest välmående land

Hur har vi haft råd med det då? Det handlar inte om hur mycket pengar som används för sjukhus och skolor det handlar om vad vi själva vill.

Vi har fokuserat på det som har varit viktigt och vi har gemensamt tagit ansvar för att finansiera det, därför toppar vi alla internationella jämförelser när det gäller konkurrenskraft och nationell välfärd.

Socialdemokraterna har idag ett program för sysselsättning som ger oss fler jobb, som minskar vår upplåning. Inget skrämmer vår nuvarande regering så mycket som utsikterna att socialdemokraterna skulle kunna erbjuda en lösning på arbetsmarknadsproblemen.

Vi ska inte vara rädda för en progressiv kapitalskatt, de enorma löner många finländare gör idag tas ut till låga skattesatser som en vanlig löntagare endast skulle kunna drömma om.

De företagare som sliter för att få ihop till en vettig lön åt sig själv och sin familj är inte de som ska bära bördorna av en progressiv kapitalbeskattning. Det är de som idag är bland de mest utsatta för de stora luckorna i välfärd, socialskydd och trygghet som samhället tvingas öppna.

Man ska få bli rik i Finland. Världens stabilaste arbetsmarknad, världens bästa skol- och utbildningssystem, världens modernaste informationsteknologi, världens tryggaste samhällsfred och världens stabilaste politiska system har vi att erbjuda, det är en himla bra affär, det enda vi begär är att den dagen du slår spaden i guldådern så ska du vara med och hjälpa till lite så att grannen också erbjuds samma möjlighet – rikedom är inget nollsummespel.

Den dagen de som jobbar i den offentliga sektorn och inom servicesektorn inte längre är köpstarka konsumenter så kommer många av de rikedomar och den ekonomiska trygghet som finns i medelklassen att vittra bort och försvinna.

En affärsman sa en gång att för att bli rik så har man inte råd att roffa åt sig allt – det är klokt sagt, mycket klokt.

Finlands svenska socialdemokrater står bättre rustat än på länge. Vi har en bred kandidatuppställning inför riksdagsvalet och vi har också högt ställda mål. Vi ska ha finlandssvenska kandidater invalda i vår riksdag, vi vågar hoppas på åtminstone tre mandat.

En förutsättning för den finlandssvenska socialdemokratins framtid är att vi också har representanter i vår riksdag. En förutsättning för att socialdemokratin fortsätter att gå i spetsen för ett funktionellt tvåspråkigt Finland är svenskspråkiga riksdagsledamöter.

Svenskspråkiga riksdagskandidater är också en förutsättning för att vårt distrikt ska ha den styrfart och mobiliseringsförmåga som behövs.

Vi har i senaste kommunalval och även i EU-val kunnat visa upp framgångar. Vi är inte det största distriktet inom SDP men vi är ett av de distrikt som lyckats väl under de uppförsbackar som vårt parti tvingats marschera efter.

Populism, rasism och likgiltighet inför orättvisor ska inte få styra vårt samhälle. Vår ordförande har visat den kraft, det mod och den vilja som krävs för att utmana den okritiska trettiotalsretoriken som letar sig upp genom både asfalt och mylla i vårt land.

Finland är ett tvåspråkigt land och svenskans ställning som skolspråk och förvaltningsspråk ska garanteras – Vår partiledare hade modet att stiga upp och säga detta i offentligheten!

Vi ska ge människor den hjälp och det stöd de behöver för att orka stanna kvar i arbetslivet och vi kommer aldrig att acceptera en förhöjning av pensionsåldern. Vårpartiledare hade modet att stiga upp och säga det i offentligheten!

Jutta Urpilainen har visat modet att säga detta och sedan också stå för det – Vi vet alla här att det inte har varit en lätt tid i opposition. Men socialdemokratin har visats sig vara ett svagt ljus av hopp i ett mörkblått mörker – med gemensamma krafter ska vi få det ljuset, den lågan att brinna klarare än någonsin.

Det är Socialdemokratins uppdrag, det är vår uppgift och låt den här kongressen bli vår språngbräda för en socialdemokratisk valseger 2011.