Sote-valiokunnan demarit: Sote-alan työmarkkinakiistassa keskityttävä olennaiseen – henkilöstö tarvitsee arvostusta!

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan demariryhmä vaatii valtakunnansovittelijalta ratkaisuesitystä sote-alan työtaisteluun.

– Nyt on toimittava määrätietoisesti, jotta voidaan palata neuvotteluihin ja kestävä ratkaisu löydetään. Suomalaisella hyvinvointiyhteiskunnalla ei ole varaa pitkittää tilannetta. Ihmisten hyvinvoinnin ja turvallisuuden takaajiksi tarvitsemme toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut osaavine työntekijöineen, muistuttavat sote-valiokunnan demarikansanedustajat Ilmari Nurminen, Kim Berg, Anneli Kiljunen ja Heidi Viljanen.

– Sovittelijan aiempi esitys oli lyhyesti sanoen ala-arvoinen. Sovittelijan on tultava aktiivisesti esiin realistisella, tulevaisuuteen suuntaavalla ja ratkaisuhakuisella esityksellä, valiokuntaryhmä vaatii.

– Hyvinvointiyhteiskuntamme perustuu sopimisen kulttuurille. Siitä on pidettävä kiinni ja valtakunnansovittelijan tulee kantaa siitä erityistä vastuuta, ryhmä toteaa.

– Mikäli sovittelijan esitykset eivät saa osapuolia palaamaan neuvottelupöytään, on sovittelija vaihdettava, ryhmä linjaa.

– Sosiaali- ja terveydenhuollon kriisiytyneeseen tilanteeseen pitää löytää ratkaisu mahdollisimman pian, viivyttely on lopetettava.