”Sote-uudistuksen tärkein tavoite yhdenvertaiset palvelut ja eheät hoitoketjut”

Merja Mäkisalo-Ropponen

SDP:n kansanedustaja, terveystieteen tohtori Merja Mäkisalo-Ropponen ihmettelee Suomen Yrittäjien tuoretta lausuntoa, että sote-uudistuksen tärkein elementti olisi valinnanvapaus.

Mäkisalo-Ropposen mukaan tämä osoittaa, että sote-uudistuksessa on hypätty pitkä loikka väärään suuntaan alkuperäisistä tavoitteista.

– Sote-uudistuksen tärkein tavoite on yhdenvertaisten palvelujen saatavuus eri puolella Suomea sekä eheät hoitoketjut. Ihmisten on päästävä hoitoon ja pallottelun luukulta toiselle on loputtava, hän sanoo.

Mäkisalo-Ropponen toteaa, että hallituksen malli ja pakkokilpailuttaminen ei takaa näiden tavoitteiden toteutumista.

– Pakkokilpailuttaminen voi johtaa siihen, että monikansalliset terveysbisnesyritykset vievät voiton kilpailutuksessa ja pienet oman alueen yritykset jäävät jalkoihin. Tämä ei takaa todellista valinnanvapautta. Verorahat on tarkoitettu palvelujen tuottamiseen, ei monikansallisten yrityksen voittoihin.

– Maakunnallinen malli mahdollistaa sen, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat laajemmalla hartioilla. SDP on sitä mieltä, että myös kunnat voivat olla palvelujen tuottajina. Tärkeintä on, että alueilla voidaan tehdä omia malleja alueen tarpeiden perusteella.