Sote-Susanna selvitti solmun

Iltapäivälehden gallupissa yli 84 prosenttia kansalaisista ei ymmärrä, mistä sote-ratkaisussa on kyse. Ei huolta, ei tarvitsekaan ymmärtää. Kyse on hallinnon järjestämisestä.

Uudistus on silti tärkeä, koska terveys on jokaiselle tärkeää. Sairaanhoito on kehittynyt ja nykyisin osataan hoitaa sellaisia sairauksia, joita ei ennen osattu edes diagnosoida.

Vaikeita sairauksia hoidetaan yhä osaavampien ja erikoistuneempien lääkäreiden voimin. Joka kaupungissa ei voi olla kaikkien alojen spesialisteja. Loppuu ihmiset ja loppuu rahat.

Kun minä olin lapsi, syntymävikaisia peukaloitani leikattiin Helsingissä, koska Hämeenlinnassa kukaan ei olisi osannut tehdä niille mitään. Ne olisi todennäköisesti amputoitu. Nyt niissä on luita ja jopa jänteitä. Julkisen terveydenhoidon kautta ei Helsinkiin päästy. Isä maksoi lapselleen peukalot.

Nyt pyrimme siihen, ettei ole isän maksukyvystä kiinni, millaista terveydenhoivaa saa. Keskittämällä osaamista ja turvaamalla isompi väestöpohja palveluille saadaan palvelut järjestettyä kustannustehokkaasti.

Jos kaikki tekevät kaikkea, niin kukaan ei mitään kunnolla. Laaja väestöpohja mahdollistaa kustannustehokkaan työnjaon ja erikoistumisen.

Vielä oleellisempaa on ns. sote-integraatio. Sosiaalipalvelut, perusterveydenhuolto ja erikoissairaudet järjestetään saman organisaation ja rahapussin kautta.

Nykyjärjestelmän ongelma on se, että jokainen taho hoitaa vain omaa toimialaansa ja tekee sitä usein niin, että toisen toimialan kustannukset nousevat.

Jos sosiaalipalvelut eivät toimi, asiakkuudet perusterveydenhoivassa kasvavat. Jos perusterveydenhoiva ja ennen muuta terveyden ennaltaehkäisy ei toimi, erikoissairaanhoidon kustannukset kasvavat.

Uudessa mallissa ei voi siirtää kustannuksia toisen piikkiin, koska piikki on laaja ja yhteinen. Ns. osaoptimoinnin mahdollisuus vähenee. Ihmisen kannalta hyöty on se, että hän pääsee tarvitsemaansa hoitoon ilman pompottelua.

Uudessa mallissa viidellä sote-alueella pyritään järjestämän kaikki sote-palvelut perustason terveyskeskuksista vaativaan erikoissairaanhoitoon asti. Terveyspalveluiden lisäksi mukana mallissa ovat sosiaalipalvelut. Ihmistä katsotaan siis kokonaisuutena.

Susanna Huovinen (sd.) esikuntineen ja osaavine virkamiehineen ansaitsee ison kiitoksen. Susannalla oli kanttia etsiä uutta ratkaisua kuin demareiden hellimä kuntapohjainen ratkaisu törmäsi perustuslain kiviseinään.

Kun vanha malli ei etene, on hyvä ottaa uusi asento. Ei malli silti vielä valmis ole eikä ongelmaton. Jos tuottajana on kuntayhtymä ja järjestämisvastaavana vielä isompi kuntayhtymä, niin kitkaa syntyy. Mutta enää kitkaa ei synny sillä, että kustannukset kaadetaan toisen niskaan.

Ratkaisu on alku, ei vielä lopputulos.

Teksti: Tarja Filatov