Sote-oppositio: Hoitajamitoitus pystytään kyllä käsittelemään valiokunnassa – jos ministeri esityksen antaa

Hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin vielä tällä vaalikaudella on hallituksesta kiinni, toteavat sosiaali- ja terveysvaliokunnan edustajat Anneli Kiljunen (sd), Kristiina Salonen (sd), Arja Juvonen (ps), Outi Alanko-Kahiluoto (vihr), Aino-Kaisa Pekonen (vas) ja Veronica Rehn-Kivi (r).

– Mikäli ministeri Saarikko antaa eduskunnalle esityksen hoitajamitoituksesta, sosiaali- ja terveysvaliokunta sen kyllä ennättää käsitellä, sillä yhteinen näkemys asiasta on suurelta osin jo olemassa, yhtä puoluetta lukuunottamatta, toteaa edustaja Kiljunen.

– Kyseessä on hallituksen puolelta tahdon asia. Tällä hallituskaudella on venytty lakien antamisessa välillä sellaisiin suorituksiin, ettei näin tärkeässä asiassa ole syytä jäädä seisomaan tumput suorina, toteaa edustaja Juvonen.

Hoitajamitoituksen kirjaaminen lakiin on jo saanut laajaa kannatusta yli oppositio-hallitusrajojen. Valiokunnan puheenjohtaja Krista Kiuru totesi perjantaina, että muutos vaatisi todennäköisesti virkkeen lisäystä vanhuspalvelulakiin. Lisäksi esimerkiksi valiokunnan keskustalainen varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen on todennut tukevansa mitoituksen kirjaamista lakiin.

– Henkilöstömitoituksesta on vuosien varrella puhuttu niin paljon, että tietoa on varmasti riittämiin valmistelun pohjaksi. SDP olisi halunnut jo vuosia sitten lakiin kirjattavan 0,7 henkilöstömitoituksen. Pykälälisäys olisi varsin tekninen, ja laatusuosituksista mallinnettavissa. Asia ei siis siihenkään voi kaatua, epäilee edustaja Salonen.

– Nyt on siis vain saatava ministeriltä sellainen esitys, jonka käsittely ei vaadi valiokunnassa kuin nuijan kopautuksen. Yhteinen tahtotila näyttää asiassa olevan jo lähes kaikilla puolueilla. Ei kai muu hallitus nyt voi suostua kokoomuksen panttivangiksi,  ihmettelee edustaja Alanko-Kahiluoto.

– Hallituksella ja erityisesti pääministeripuolue keskustalla on nyt tuhannen taalan paikka tarttua toimeen ja osoittaa, että se on kuullut niin kansalaisten kuin äärirajoilla työskentelevien hoiva-alan ammattilaisten hädän. Tässä ei ole kyse lillukan varsista, vaan siitä, halutaanko jokaiselle tarjota Suomessa inhimillinen vanhuus, toteaa edustaja Pekonen.

– Vanhustenhuoltoon on vihdoin saatava riittävät henkilöresurssit. Kun yhteinen tahto pääosin jo löytyy, ei ole syytä jättää kirjausta tekemättä, toteaa edustaja Rehn-Kivi.