Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro välikysymyskeskustelussa vanhustenhoidon tilasta

Muutokset puhuttaessa mahdollisia!

Arvoisa puhemies!

Olemme todella tärkeän asian äärellä. Miten yhteiskuntamme kohtelee vanhuksiamme. Toivottavasti voimme olla samaa mieltä siitä, että hyvinvointiyhteiskunnan kuuluu pitää huolta kaikkein heikoimmista kansalaisistamme.

Viime aikoina on käyty kiivastakin keskustelua siitä, voiko hyvinvointipalveluita rakentaa markkinoiden varaan. Tästä on esitetty erilaisia arvioita. Erään arvion mukaan hallitus on ollut liiaksi terveysjättien talutusnuorassa sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisessa. Kuulostaako opposition puheelta? Niin, toki kuulostaa, mutta kyseisen näkemyksen on esittänyt arvostettu ja kokenut valtiopäivänainen Sirkka-Liisa Anttila pääministeripuolue keskustasta.

Vielä synkempi arvio kuuluu näin: ”Esperi on kertomus siitä, miten käy, kun markkinavoimat ottavat vallan. Palveluiden laatu heikkenee, tilaaja joutuu hankkimaan lisää valvojia, tehdään vääriä työvuorolistoja tahallaan, käytetään siirtohintoja veron kiertämiseen, maksetaan toimitusjohtajalle 10 miljoonaa liikevaihdon kasvattamisesta. Näin alas voi bisnes mennä ns:ssa kansainvälisen rahaston omistamassa yrityksessä.”

Kuulostaako vasemmisto-opposition kritiikiltä? Toki. Mutta kyseinen näkemys löytyy kokoomuksen arvostetun vaikuttajan Sirpa Asko-Seljavaaran fb-päivityksestä.

Arvoisa puhemies,

Suomesta löytyy kerrassaan inhimillisiä ja laadukkaita vanhusten hoivapaikkoja. Niissä mitoitukset ovat kohdillaan ja niissä viihtyvät niin vanhukset kuin hoitajat.

Mutta tänään emme puhu niistä. Meidän poliitikkojen täytyy nyt vihdoinkin löytää yhteinen tahtotila ja korjata vanhustenhuollon epäkohdat. Emme ole sivistysvaltio, jos vanhuksia jää tänäänkin heitteille liian vähäisen henkilöstömäärän takia joko koteihinsa tai ympärivuorokautisiin hoivalaitoksiin, samalla kun heidän parissaan työskentelevät uupuvat liian raskaan kuormansa alle.

Kun Esperi Caren entinen toimitusjohtaja kertoi yrityksensä ihmisoikeuksia polkevien laiminlyöntien syyksi sen, että hiljaiset signaalit eivät olleet tavoittaneet häntä, oli Suomen kansan raivostunut reaktio täysin perusteltu. Nuo entisen toimitusjohtajan hiljaisiksi kutsumat signaalit ovat olleet kaikkea muuta kuin hiljaisia. Koko hallituskausi on keskusteltu vanhustenhuollon tilasta ja hallituksen leikkauksista. Kansalaiset ovat keränneet adresseja, kansalaisjärjestöt ja työntekijäliitot ovat esittäneet hätähuutoja. Tuloksetta.

Arvoisa puhemies,

Viime hallituskaudella täällä eduskunnassa sovittiin kaikkien puolueiden kesken, että jos yksikään vanhuspalveluiden ympärivuorokautisen hoivan yksikkö alittaa 0,5 mitoituksen, on riittävän henkilöstön määrä kirjattava minimimitoituksena lakiin.

On suorastaan irvokasta, että nykyinen hallitus päätti heti alkutaipaleellaan heikentää vaivoin Suomeen aikaansaatua vanhuspalvelulakia ja juuri lain niitä kohtia, joilla oli tarkoitus turvata laadukas hoiva ja hoito. Henkilöstömitoituksen hallitus oli valmis laskemaan 0,4:ään.

On pakko kysyä, minkälaisen signaalin Sipilän hallituksen toiminta onkaan antanut ahneille vanhuspalveluiden toimijoille? Tuollainenhan on ollut kuin kehotus asettaa voitontavoittelu vanhusten oikeuksien edelle.

Arvoisa puhemies,

Me sosialidemokraatit kannatamme hoivapalveluiden kokonaisuudessa mallia, jossa palveluita tuottavat julkisen puolen lisäksi järjestöt ja yritykset. Mutta pelisääntöjen täytyy olla kaikille selvät. Säännöt ja niiden valvonta ovat ihmisoikeuskysymys.

Henkilöstömitoituksen sitominen lakiin ei aiheuta muutoksia niille toimijoille, jotka ovat tehneet tähänkin asti laadukasta vanhustenhoivaa. Mutta moraalittomilta, rahanahneilta ja mustasydämisiltä se vie mahdollisuuden jatkaa pahan tekemistä.

Oikeistopuolueiden hellimä ajatus yritysten omavalvonnan ja suositusten riittävyydestä on osoittautunut vääräksi. Ahneutta ei suitsita hyväntahtoisilla suosituksilla. Tämän ovat aivan liian monet vanhukset joutuneet viimeisinä elinvuosinaan tuntemaan nahoissaan kärsimyksenä ja pelkona.

Arvoisa puhemies,

Kokoomus on vuosi toisensa jälkeen käyttänyt valtavasti energiaa sitovien henkilöstömitoitusten vastustamiseen. Tällä viikolla saatiin kuitenkin valonpilkahdus, kun Petteri Orpo antoi ymmärtää, että kokoomus on valmis keskustelemaan 0,7 hoitajan mitoituksesta. Ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, kun muutaman minuutin päästä kokoomuksen erityisavustaja kiirehti kiistämään asian.

Ministeri Orpo, jos Suomi jatkaa kokoomuksen jääräpäisesti kiinnipitämästä suositusten tiestä, mikään ei muutu. Onko kokoomukselta jäänyt huomaamatta, että jo nykyisellään vanhuspalvelulaki edellyttää huomioimaan vanhuksen hoitoisuuden henkilökunnan määrässä? Sanoja voi tulkita, luvut ovat selkeitä.

Arvoisa puhemies,

hallitus on ollut liiaksi terveysjättien talutusnuorassa. Esperi Caren tapaus on vain yksi osoitus siitä, että markkinavoimille pitää osoittaa selkeät rajat.

Suomi tarvitsee uuden suunnan. Hyvä alku on lakiin kirjattu mitoitus vanhusten ympärivuorokautiseen hoivaan.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä kannattaa edustaja Marinin tekemää epäluottamuslausetta.