Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro käsiteltäessä opposition välikysymystä hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikasta

Muutokset puhuttaessa mahdollisia

Arvoisa puhemies,

Suomella on päätöksiin pystyvä ja toimintakykyinen hallitus, joka uskaltaa syvänkin kriisin keskellä katsoa rohkeasti tulevaisuuteen. Kansainvälisessä vertailussa olemme pärjänneet hyvin niin taudin taltuttamisessa kuin talouden hoidossakin.

Nyt jos koskaan Suomi tarvitsee sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää kasvua sekä tekoja työllisyyden parantamiseksi ja eriarvoisuuden vähentämiseksi. Näihin tavoitteisiin hallitus on vahvasti sitoutunut ja etenemme määrätietoisesti Suomen parhaiden asiantuntijoiden viitoittamalla tiellä.

Hallituksen linja ja oikeisto-opposition vaihtoehto ovat kuin yö ja päivä.

Sen opposition tekemä yhteinen välikysymys tekee kerralla selväksi.

Oppositio esittää toisaalta keppiä köyhille, toisaalta miljardiluokan veroalennuksia rikkaille. Miljardiluokan veroalennukset eivät ole rakenteellisia uudistuksia julkisen talouden vahvistamiseksi. Sen sijaan hallitus tekee nyt täsmätoimia, joissa uskotaan ihmisiin ja halutaan tarjota turvaa.

Marinin hallituksen viesti on kriisin keskelläkin vastuullinen, valoisa ja toivoa luova. Oppositiopuolueiden viesti on synkkä ja kova.

Taloustilanne on edelleen hyvin epävarma. Tässä tilanteessa viruksen leviämisen estämisessä onnistuminen on talouden kannalta kaikkein keskeisintä. Elvytys tukee talouden kasvua ja työllisyyttä. Suomen alijäämä ja velka eivät ole eurooppalaisittain mitenkään erityisen korkeita. Vähemmän elvyttävä politiikka olisi kasvun ja työllisyyden kannalta haitallista.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä haluaa rakentaa siltaa yli vaikean kriisin ja luoda toivoa ihmisille paremmasta huomisesta. Meille Suomen lähihistorian vaikein kriisi ei ole hetki riitelemiselle, vaan rakentamiselle.

Arvoisa puhemies,

Näyttää siltä, että opposition välikysymys on puhtaasti Kokoomuksen ja puheenjohtaja Orpon käsialaa.

Välikysymyksen keskeinen kritiikki on se, että hallitus on jättänyt valtaosan valtiovarainministeriön virkamiestyöryhmän muistion ehdottamista työllisyystoimista huomiotta. Toisin sanoen, oppositiopuolueet kritisoivat hallitusta siitä, että se ei toteuttanut VM:n virkamiesmuistion ehdotuksia.

Ei ole mikään uutinen, että kokoomus ajaa kovia leikkauksia palkansaajille ja työttömille. Suuri yllätys sen sijaan on, että nyt myös Jussi Halla-ahon perussuomalaiset siis vaativat hallitukselta muun muassa:

(1.) Vuorotteluvapaan leikkaamista. Tässäkö on teidän kiitos hoitajille koronakriisin keskellä?

(2.) Eläkeputken poistoa ilman minkäänlaista turvan vahvistamista

(3.) Tuntuvia leikkauksia ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan

(4.) Leikkaamista työttömien eläkkeistä

Ja mihin te nämä palkansaajilta leikatut rahat käyttäisitte, veronkevennyksiin tietenkin!

Tämäkö on teidän kiitos koronakriisin keskellä kamppaileville palkansaajille ja työttömille?

Johtopäätös on selvä: ääni perussuomalaisille, on ääni kokoomuslaiselle talouslinjalle. Halla-ahon perussuomalaisista on viimeistään nyt kuoriutunut täysiverinen oikeistopuolue.

Arvoisat perussuomalaiset, kyllä te nyt olette kuitanneet melkoisen vekselin.

Arvoisa puhemies,

Leikkauksien ja kurjistamisen sijaan hallitus on koronakriisin aikana käynnistänyt rakenteellisia uudistuksia, joilla nostetaan Suomen kilpailukykyä ja tuetaan työllisyyttä. Oppivelvollisuuden laajentaminen ja Pohjoismainen työnhaun malli ovat tästä hyviä esimerkkejä. Hallitukselle tärkeää on, että taloutta ja työllisyyttä hoidetaan oikeudenmukaisesti.

Hallitus on siten tehnyt toimia ei vain lyhyelle, vaan myös pitkälle aikavälille.

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän vankka näkemys on, että juuri näin tuleekin toimia. Samalla hoidetaan akuuttia kriisiä, mutta myös rakennetaan kriisin jälkeistä suomea.

Sosialidemokraatit arvostavat työtä ja sen tekijää. Opposition hellimälle keppilinjalle ei enää ole palaaminen. Sen sijaan tarvitaan inhimillisiä ja oikeudenmukaisia tekoja, joilla viedään yhteiskuntaa kestävästi eteenpäin.

Näitä tekoja Marinin hallitus on osoittanut tekevänsä ja tulee tekemään jatkossakin. Tulokset puhukoon puolestaan.

Siksi sosialidemokraattien on helppoa antaa täyden tukensa hallituksen oikeudenmukaiselle ja tulevaisuutta rakentavalle linjalle.