Sosialidemokraattien ponsiesitys kaatui

Sosialidemokraatit esittivät tänään Kööpenhaminan ilmastokokouksesta käydyn eduskuntakeskustelun lopuksi ponsiäänestystä. Pääministeri Vanhanen totesi eduskunnassa käydyssä keskustelussa, että hän voi allekirjoittaa sosialidemokraattien ryhmäpuheessa esitetyn vaatimuksen sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kustannusjaosta. Äänestyksessä pääministeri ei kuitenkaan äänestänyt asian puolesta.

Ponnessa esitetään, että Suomi toimii Kööpenhaminan ilmastokokouksessa uusien, innovatiivisten rahoitusratkaisujen löytämiseksi. Sosialidemokraatit esittävät sosiaalisen oikeudenmukaisuuden takaamiseksi, että hallitus varmistaa ilmastonmuutoksen hillinnän kotimaisten kustannusten jakamisen sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.