Sosialidemokraatit eivät hyväksy tasaverojen nostoa

Sosialidemokraatit kampanjoivat eduskuntavaaleissa työn ja oikeudenmukaisuuden puolesta. Suomalaiset antoivat vaaleissa selvän viestin siitä, että Suomessa viime vuosina harjoitettuun politiikkaan haluttiin muutosta. Eriarvoisuuden ja tasaverojen kasvulle oli laitettava stoppi.

Nyt käydyissä kokoomuksen johtamissa hallitusneuvotteluissa ei ollut valmiutta muuttaa suomalaisen politiikan suuntaa. Epäoikeudenmukainen tasaverolinja olisi jatkunut ja ihmisten välinen eriarvoisuus olisi edelleen kasvanut. SDP ei hyväksynyt kokoomuksen ajamaa arvonlisäveron nostoa, joka olisi iskenyt kaikkein voimakkaimmin pieni- ja keskituloisiin ihmisiin.

Kokoomus yritti sanella oman tasaverolinjansa myös tulevan hallituksen verolinjaksi.

SDP olisi halunnut jatkaa neuvotteluja ja etsiä vaihtoehtoja, joissa tasaverojen korotuksen olisi voitu välttää. Hallituksen muodostaja ei tähän ollut valmis, vaan näytti sosialidemokraateille ja Vasemmistoliitolle ovea. Ratkaisu oli kokoomuksen puheenjohtajan oma.