Sosialidemokraatit edistävät Pohjoismaiden neuvostossa arktisen alueen suojelua ja ammattipätevyyksien tunnustamista

Koivut

Pohjoismaiden neuvoston 71. istuntoviikkoa vietetään tällä viikolla Tukholmassa. Suomen sosialidemokraatteja kokouksessa edustavat kansanedustajat Erkki Tuomioja, Heidi Viljanen, Eveliina Heinäluoma, Ilmari Nurminen ja Kim Berg.

Pohjoismaiden neuvoston 87 jäsentä kokoontuvat Pohjoismaiden neuvoston istuntoviikolle keskustelemaan ilmastosta, kestävästä kehityksestä ja nuorten osallistumisesta. Istunto on pohjoismaisen yhteistyövuoden kohokohta ja suurin politiikkatapahtuma.

Suomen kansanedustajat osallistuvat istuntotyön ohella aktiivisesti Pohjoismaiden neuvoston valiokuntatyöhön. Esillä on ollut pohjoismaisen yhteistyön vahvistaminen mm. arktisen alueen kestävän kehityksen turvaamisessa, e-reseptien hyväksyminen kaikissa Pohjoismaissa sekä tutkintojen ja ammattipätevyyksien tunnustaminen työn perässä muuttamisen helpottamiseksi.

Erkki Tuomioja, Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja, totesi puheessaan:

”Ihmiskunnan selviytymiselle on olemassa kaksi eksistentiaalista uhkaa, joista toinen on kestämätön kehitys ilmastonmuutoksen suhteen ja toinen biologisen monimuotoisuuden vähentyminen.

Mitä tulee ilmastonmuutokseen, on se keskeisimmässä roolissa pohjoismaisessa yhteistyössä ja näin sen tulee myös olla.”