Sosiaali- ja terveysvaliokunnan oppositioedustajat: Hallitus esti sote-vastineen julkistamisen jo tänään

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan oppositio on pettynyt hallituksen tapaan puhua julkisuudessa yhtä ja toimia valiokunnassa toisin sote-vastineen julkisuuskysymyksessä. Hallitus valitsi alun perin sellaisen menettelytavan, jolla sen sote-vastineesta tuli ei-julkinen. Tänään maanantaina siitä huolimatta useat hallituksen edustajat pääministeri etunenässä ovat kaipailleet asiakirjan julkistamista sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Kun asiakirjaa yritettiin valiokunnassa tänään ainoalla mahdollisella tavalla, eli julkisen kuulemisen kautta julkistaa, hallituspuolueet estivät sen äänestyksessä luvuin 10-7.

Oppositio esitti alun perin avoimuuden nimissä sitä, että hallitus olisi antanut sotesta täydentävän esityksen, jolloin sekä kansalaiset että kansanedustajat olisivat päässeet keskustelemaan aiheesta. Hallitus valitsi ei-julkisen menettelyn, jonka vuoksi valiokunnan ainoa mahdollisuus saattaa vastine julkiseksi oli normaalista menettelytavasta poikkeava vastineen käsittely lyhyessä julkisessa kuulemisessa.

Oppositiopuolueet olisivat halunneet järjestää lyhyen julkisen kuulemisen jo tänään maanantaina, jotta hallituksen sote-vastine olisi ollut julkisesti luettavissa jo tänään. Valiokunnassa esityksestä äänestettiin ja se hävisi hallituksen äänestäessä sitä vastaan. Näin ollen vastine saadaan julkiseksi vasta huomenna. Siihen asti eduskunta on median antamien tietojen varassa.

Kun oppositio viikonloppuna vaati sotesta julkista keskustelua eduskunnan suuressa salissa, pääministeri kieltäytyi tänään tätä mahdollisuutta eduskunnalle antamasta. Tämä on hallituksen taholta todella valitettavaa kaksilla rattailla ajamista käsiteltäessä vuosisadan uudistusta.